Radiomainonnan säännöt

Radiossa noudatetaan mainonnan hyvää tapaa, jota ohjaavat kuluttajansuojalain lisäksi muun muassa Kansainvälisen Kauppakamarin markkinointisäännöt ja Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet. Eri mainossisältöjä koskee omat sääntönsä, joista löytyy lisätietoja eriteltynä alla.

Alkoholi- ja tupakkamainonta

Väkevän eli yli 22 prosenttisen alkoholijuoman mainonta on radiossa kuten lähes tulkoon kaikkialla muuallakin kielletty. Alkoholilain mukaan miedon alkoholijuoman mainonta on kiellettyä radiossa klo 7-22. Alkoholimainonnan aikarajat eivät sen sijaan päde podcasteihin ja catch-uppeihin. Tupakkatuotteita tai tupakkatuotteita jäljitteleviä tuotteita, kuten sähkötupakkaa, ei saa mainostaa lainkaan radiossa.

Kulutusluotot

Mainostettaessa yksilöityä kuluttajaluottoa tiettyyn hintaan on mainonnassa käytävä ilmi luotonantaja ja mahdollinen luotonvälittäjä. Jos mainonnassa kerrotaan luoton korko tai muu luottosopimuksen ehtoja koskeva tieto, mainoksesta on tällöin käytävä ilmi mm. luoton todellinen vuosikorko, luoton korko ja muut luottokustannukset, luoton määrä sekä luottoraja ja luottosopimuksen kesto.

Lapsille sopimaton mainonta

Lapsille sopimatonta mainontaa, johon katsotaan aikuisviihde- sekä erotiikkamainokset, voidaan lähettää vasta kello 21 jälkeen. Mainos voidaan lähettää ennen klo 21 vain silloin, kun mainos ei ole lapsille sopimaton; lapsi ei ymmärrä, mitä mainoksessa mainostetaan; mainoksessa ei ohjata suoraan lapsille sopimattomalle nettisivulle; mainos ei ole luonteeltaan sellainen, joka kiinnostaa lapsia tai lapset kiinnittävät siihen erityistä huomiota; tai mainoksen äänet eivät ole seksuaalisesti värittyneitä.

Lääkemainonta

Myös lääkkeiden mainontaan radiossa liittyy erityissääntelyä. Radiossa saa mainostaa itsehoitolääkkeitä. Sen sijaan esimerkiksi reseptilääkkeitä ei saa mainostaa, sillä niiden markkinointi on sallittua ainoastaan terveydenalan ammattilaisille.

Ohjelmayhteistyö radiossa

Ohjelmayhteistyöstä on kyse, jos toimituksen ulkopuolinen yritys sponsoroi radio-ohjelmaa taloudellisesti tarkoituksenaan hyödykkeidensä myynnin tai tunnettuutensa edistäminen. Ohjelmayhteistyöstä on aina kerrottava kuuntelijoille. Lähtökohtana on, että kuulija erottaa mainonnan ja muun kaupallisen viestinnän toimituksellisesta sisällöstä.

Eettiset ohjeistukset radiotoiminnalle

Kaupalliset radiot ovat sitoutuneet noudattamaan Journalistin ohjeita, jotka ovat alan eettiset ohjeet. Ne koskevat kaikkea journalistista työtä. Radioammattilaiset ovat vastuussa ennen kaikkea kuulijoilleen. Lisäksi kaupallinen radiotoimiala on sitoutunut noudattamaan Mainonnan eettisen neuvoston (MEN), Julkisen sanan neuvoston (JSN) sekä Kansainvälisen kauppakamarin sääntöjä.