Case Tokmanni & SPR – Yritysvastuuviestintä radiossa

Tokmanni oli yksi Suomen Punaisen Ristin vuoden 2020 Nälkäpäivä-keräyksen pääyhteistyökumppaneista. Koronapandemian vuoksi radio valittiin päämediaksi yhteiseen vastuullisuuskampanjaan, jonka tulokset olivat erittäin positiiviset ja huomioarvo oli erityisen korkea Punaiselle Ristille tärkeässä nuorten kohderyhmässä. 

Tokmannin ja Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-radiokampanja sai nuorten huomion

Nälkäpäivä-keräys järjestettiin vuonna 2020 jo 40. kerran. Keräyksessä kerättiin varoja katastrofirahastoon, jonka turvin Punainen Risti auttaa kaikkein eniten apua tarvitsevia Suomessa ja maailmalla. Vuonna 2020 apua tarvittiin koronapandemian vuoksi ehkä enemmän kuin koskaan.

Tokmanni ja SPR aloittivat laajemman yhteistyön jo vuonna 2019, jolloin kumppanit järjestivät Nälkäpäivän yhteydessä Pisara 2019 -kampanjan, jossa hyödynnettiin Tokmannin suosittuja ämpäreitä. Kyseisestä kampanjasta alkaneen yhteistyön tavoitteena on edistää ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointia sekä vähentää yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Tokmanni tukee myös Suomen Punaisen Ristin ystävätoimintaa ja osallistuu yksinäisyyden vastaiseen työhön. 

Vastuullisuus kiinteä osa Tokmannin toimintaa

Vuonna 2020 Nälkäpäivän lipaskeräyspäivät olivat 24.–26. syyskuuta 2020. Verkossa keräysaika jatkui koko syys- ja lokakuun ajan. Lisäksi kaikissa Tokmannin myymälöissä pystyi lahjoittamaan rahaa Nälkäpäivä-keräykseen myös ilman käteistä sunnuntaihin 4. lokakuuta saakka.

”Suomen Punainen Risti oli luonteva valinta pitkäaikaiseksi yhteistyökumppaniksemme järjestön luotettavuuden ja laajan toimikentän vuoksi. SPR:llä on osastoja lähes kaikilla Tokmannin myymäläpaikkakunnilla, ja on hienoa, että tällöin monet tokmannilaiset pääsevät mukaan tärkeään vastuullisuustyöhön SPR:n kanssa”, kommentoi Emilia Koski, Tokmannin vastuullisuuspäällikkö. ”Vastuullisuus on kiinteä osa liiketoimintastrategiaamme ja tavoitteenamme on olla hyvin helposti lähestyttävä tälläkin alueella.” 

Nuoret huomasivat yhteiskunnallisen radiokampanjan

Koronapandemian vuoksi vuonna 2020 Tokmannin ja SPR:n yhteinen Nälkäpäivä-kampanjointi päätettiin järjestää pääasiassa sähköisten välineiden kautta. Kampanjan päämediaksi valittiin radio, jota tuettiin sosiaalisen median toimilla. 

Jälkimittauksessa selkeän radiomainoksen huomioarvo oli hyvä: neljäsosa kaikista tutkituista kertoi huomanneensa radiomainoksen. 15-24-vuotiaiden ryhmässä mainoksen oli huomannut 38 %. Mainoksen kuulleista lähes kaikki (92 %) kertoi mainoksen muistuttaneen Nälkäpäivä-keräyksestä ja yli puolet (52 %) kertoi mainoksen herättäneen kiinnostuksen lahjoittaa keräykseen. 

Mainoksesta myös pidettiin: 62 % kaikista vastaajista kertoi pitäneensä mainoksesta erittäin paljon tai jonkun verran. 15-24-vuotiaiden ryhmässä tämä prosentti oli 81. Mainosta pidettiin informatiivisena ja viestiltään selkeänä ja se myös herätti miettimään asiaa. 

”Tämän vuoden yhtenä tärkeänä kohderyhmänä meillä on ollut nimenomaan nuoret ja oli ilahduttavaa nähdä, että tämä kampanja vetosi erityisestä tähän ryhmään”, kertoo Hilkka Korte, Nälkäpäivä-kampanjan koordinaattori Suomen Punaisesta Rististä.

Herra Tokmanni kampanjan veturina

Punaiselle Ristille yhteistyö Tokmannin kanssa edusti uudenlaista tekemistä, jossa valjastettiin kumppanin brändi mukaan kampanjaan.  

”Herra Tokmannin mukana olo teki kampanjasta erittäin kiinnostavan ja oli hienoa nähdä, että vastaanotto oli niin positiivinen”,  Hilkka Korte sanoo. ”Viesti ymmärrettiin hyvin ja  brändihahmo herra Tokmanni tunnettuna äänenä sopi yhteyteen mainiosti.” 

Radiomainos tuki tutkimukseen haastateltujen mukaan hyvin mielikuvaa Tokmannista vastuullisena toimijana. Esimerkiksi nainen, 43v kommentoi: ” Herra Tokmanni on tuttu symppis tv-mainoksista. Mielestäni mainos viestii positiivisesti, että Tokmanni haluaa omalta osaltaan auttaa Punaista Ristiä”.

”Olen todella iloinen, että ensi kertaa yhdessä SPR:n kanssa kokeilemamme radiokampanja vaikutti brändimielikuvaamme positiivisesti”, Emilia Koski lisää.

Tokmanni

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 3 700 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Lähes 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2019 Tokmannin liikevaihto oli 944,3 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle. Lisätietoa Tokmannin vastuullisuustyöstä.

RadioMedia kampanjasi apuna 

RadioMedian tarjoaa sekä yhteiskunnallisille toimijoille että yritysvastuuviestiä välittäville yrityksille Suomen kattavimman ratkaisun vastuullisen viestinsä välittämiseen suomalaisten korvien väliin.

Tarjoamme kaikki tai valitut jäsenasemamme yhteiskunnallisesti tärkeiden viestien välittämiseen. Käytä osaamistamme hyödyksesi; autamme ja tuemme sinua koko prosessissa käsikirjoituksesta viestin läpimenon tutkimiseen saakka.

Lisäksi, monipuoliseen Med-ratkaisuumme kuuluu vastuullisen yrityksen tavoitteisiin sopivien järjestökumppaneiden löytäminen, fasilitointi sekä yhteisten vastuullisuusviestien välittäminen valituille kohderyhmille. 

Ota yhteyttä

Juhana Häkkinen

Sales Director juhana.hakkinen@radiomedia.fi 050 340 8960

Matti Miettinen

Vastuuviestintä ja yhteiskunnallinen mainonta matti.miettinen@radiomedia.fi 044 023 0979

Caset ja referenssit

Voisiko radio olla oikea media viestillesi? Me RadioMedialla olemme auttaneet monia yhteiskunnallisia toimijoita ja yrityksiä tärkeiden viestien läpiviemisessä. Kurkista referenssit ja case-tarinat ja poimi inspiraatiota oman ideasi tueksi.