Kantar TNS:n kesäkuussa 2022 toteuttaman ”Näin suomalainen kuuntelee” -kyselytutkimuksen mukaan FM-radio on tavoittavin audio, mutta digitaalinen audio kasvattaa audion kokonaistavoittavuutta kaikissa ikäryhmissä.
Total audio tavoittaa kuukauden aikana 90 % suomalaisista ja digitaalisen audion tavoittavuus on 66 %. Digitaalista audiota kuuntelevista miltei puolet ovat alle 40-vuotiaita ja usein hyvin toimeentulevia.
Tutkimuksesta käy myös ilmi, että digitaalisen audion kuuntelu vie kuluttajien aikaa pois sosiaalisesta mediasta ja nettisurffailusta: 12 % kaikista ja 24 % nuorista sanoi käyttävänsä vähemmän aikaa somen tai internetin selaamiseen nyt kuin vuosi sitten nettiradion, -musiikin tai podcastien vuoksi.
Kantar TNS:n kyselytutkimus suomalaisten audionkäytöstä toteutettiin kesäkuussa RadioMedian ja IAB Finlandin toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi 1050 15-75 -vuotiasta suomalaista.