Juuri valmistuneen ”Näin suomalainen kuuntelee – Digiaudio 2023” -tutkimuksen mukaan lähes jokainen suomalainen kuuntelee vähintään yhtä audiomuotoa viikoittain. Digiaudiosta on tullut valtavirtaa ja sitä kuuntelevat kautta linjan hyvin erilaiset suomalaiset. Eri audiomuodoista FM-radio tavoittaa eniten väestöä.
Digitaalista audiota kulutetaan yhä enemmän ja se tavoittaa viikoittain 82 prosenttia suomalaisista. Digitaalinen audio sisältää audiomuodoista nettiradion, radio-ohjelmien tallenteet, podcastit sekä musiikin kuuntelun netin välityksellä. FM-radio on kuitenkin tavoittavin audiomuoto ja sitä kuuntelee viikoittain 82 prosenttia väestöstä. Yhdessä nettiradion kanssa FM-radio tavoittaa 85 prosenttia.
Kokonaisuudessaan kaikki audiomuodot (FM-radio, digitaalinen audio, videopodcastit ja äänikirjat) tavoittavat viikoittain yhteensä 98 prosenttia suomalaisista. Nämä tiedot käyvät ilmi markkinointitutkimusyritys Nepan toteuttamassa Digiaudio 2023 -tutkimuksessa, jossa selvitettiin suomalaisten audiomedian kulutusta ja kuuntelutottumuksia.
Suomalaiset ovat audion suurkuluttajia. Kaikkia audiomuotoja kuunnellaan keskimäärin 16 tuntia viikossa. Digitaalista audiota kuunnellaan 8,5 tuntia ja se tavoittaa viikoittain 82 prosenttia 16–64-vuotiaista.
Päivittäin digitaalinen audio tavoittaa puolet suomalaisista. Verrattaessa digiaudion viikkokuluttajien profiilia samanikäiseen väestöön eroja näkyy erityisesti iän suhteen: aktiivisimpia kuuntelijoita ovat 16–34–vuotiaat, jotka asuvat kaupungeissa ja esikaupungeissa.
Nettiradion kuuntelu eri ikäryhmien välillä on melko tasaista. Podcastit ovat sen sijaan sitä suositumpia, mitä nuoremmasta ikäluokasta on kyse. Podcasteja kuunnellaan yleisimmin matkustamisen, kotitöiden tai paikasta toiseen siirtymisen ohessa. Podcastien ja radio-ohjelmien tallenteiden kuuntelun motiiveissa ajanvietteen ohella korostuvat uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen. Yleinen ajan tasalla pysyminen on tärkeä syy joka neljännelle podcastien/tallenteiden ja nettiradion kuuntelijalle.
”Näin suomalainen kuuntelee – Digiaudio 2023” -tutkimuksen toteutti markkinatutkimusyritys Nepa kesäkuussa 2023. Tutkimuksen tilanneessa työryhmässä olivat mukana Asennestudio, Bauer Media, IAB Finland, Podme, Podimo, RadioMedia, Sanoma Media Finland, Suomen Podcastmedia ja Yle. Tutkimuksessa selvitettiin 16-64 vuotiaiden suomalaisten audiomedian kulutusta ja kuuntelutottumuksia. Tutkimus painottuu erityisesti digitaaliseen audioon tarjoten ymmärrystä sen kasvavasta roolista FM-radion rinnalla.