Radio hallitsee median kulutusta aktiiviseen päiväsaikaan
Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Radion äärellä on joka aamu klo 8 keskimäärin 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Päivittäin radiota kuunneltiin viime vuonna keskimäärin 2 tuntia 48 minuuttia. Radio oli suosituin audiolähde kaikissa ikäryhmissä. Sen osuus oli 82 prosenttia kaikesta audion kuuntelusta.
Radiota kuunteli viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Radion kuunnelluin hetki oli arkiaamuisin klo 8, jolloin radio tavoitti keskimäärin 1,2 miljoonaa kuulijaa. Kaupallinen radio tavoittaa viikossa 74 prosenttia väestöstä.
Radiota kuunnellaan eniten päiväsaikaan. Radio on läsnä kuluttajan arjessa koko päivän ajan. Alle 45-vuotiaista 72 prosenttia kuunteli radiota joko autossa tai töissä, yli 45-vuotiaista 63 prosenttia puolestaan kuuntelee radiota kotona.
Radion lisäksi kuunneltiin musiikkipalveluita sekä äänitteitä. Radiopalveluista suosituin oli Yle Areena, joka tavoitti viikoittain 528 000 kuuntelijaa.
Kuunnelluin radiokanava, joka kerää eniten kuunteluminuutteja, oli edelleen Yle Radio Suomi, joka sai 31 prosenttia kaikesta radionkuuntelusta. Toiseksi kuunnelluin oli Radio Nova ja kolmantena oli Yle Radio 1. Alle 45-vuotiaiden keskuudessa suosituin kanava oli Radio Suomipop, joka keräsi 16,6 prosenttia kuuntelusta.
Vahvat radiobrändit ja tunnetut radiopersoonat saavat kuuntelijat kanaville.
Radion kuuntelu jakaantui puoliksi Yleisradion (49 %) ja kaupallisten kanavien (51 %) kesken. Ikä erottaa kaupallisten ja julkisten kanavien kuuntelijat. Alle 45-vuotiaista kaupallisia kanavia kuuntelee kolme neljäsosaa, kun taas yli 45-vuotiaista Ylen kanavia kuuntelee 59 prosenttia.
Joidenkin kaupallisten radiokanavien kuuntelu jakaantui sukupuolen mukaan. Radio Aalto, Loop ja NRJ olivat tutkimuksen mukaan kuuntelijaprofiililtaan enemmän naisten suosimia kanavia, kun Radio City, Radio Rock ja Yle Puhe enemmän miesten kanavia.
Radiovastaanotin oli edelleen suosituin tapa kuunnella radiosisältöjä kaikissa ikäryhmissä. Alle 45-vuotiaiden keskuudessa seuraavaksi suosituin radionkuunteluväline oli matkapuhelin, jota käytti radion kuunteluun 33 prosenttia, yli 45-vuotiaista puhelimellaan radiota kuuntelee joka kymmenes.
Tulokset perustuvat Finnpanelin tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, jossa tutkittiin päiväkirjamenetelmällä vuoden 2018 aikana lähes 21 000 suomalaisen radionkuuntelua.
Podcastit tulivat Suomeen muita Pohjoismaita hitaammin
Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo kertoo, että julkisen palvelun mediayhtiön tehtävä on tuottaa suomalaisille radionkuuntelijoille laadukasta sisältöä sekä suorina lähetyksinä että jälkikuunteluun soveltuvina.
”Päättyneen vuoden aikana Yle Areena näytti vahvuutensa myös audiopalveluna, josta löytyvät paitsi kanavat suorana myös paljon ohjelmia jälkikuunteluun. Näiden lisäksi julkaisemme Areeenassa myös podcasteja eri-ikäisille yleisöille. Podcastit tulivat Suomeen hitaammin kuin muihin Pohjoismaihin, mutta nyt ne vetävät jo erittäin hyvin.”
RadioMedian keräämien mainosmyyntitietojen mukaan vuonna 2018 lyötiin rikki kaikkien aikojen radion myyntiennätykset. Kaupallinen radio jatkoi näin ollen kasvuaan jo viidettä vuotta perättäin.
”Mainostajat ovat selvästi huomanneet radion merkityksen huomioarvon rakentajana sekä roolin mainonnan kohdennettavuudessa. Sisältöjä kulutetaan yhä enemmän äänen avulla, eli on merkityksellistä miettiä, miltä brändi kuulostaa. Brändimainonnan osalta audiossa on valtavasti potentiaalia tunnevaikuttamisessa ja muistijäljen synnyttämisessä”, kertoo RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.