Päivittäin radiota kuunnellaan keskimäärin 3 tuntia (3 h 1 min).
Radiota kuuntelee viikoittain 94 prosenttia ja päivittäin 75 prosenttia suomalaisista. Kaupallinen radio tavoittaa viikoittain 76 prosenttia väestöstä ja keskimääräisenä päivänä noin puolet väestöstä. Radion kuunnelluin hetki on arkiaamuisin klo 8.00, jolloin radio tavoittaa keskimäärin 1 306 000 kuuntelijaa.
Kuunnelluin radiokanava on edelleen Yle Radio Suomi, joka keräsi 32 prosenttia kokonaisradionkuuntelusta. Ylen radiokanavat keräävät yhteensä 49 prosenttia kokonaiskuuntelusta.
Kaupallisista radioista kuunnelluin on Radio Suomipop, joka keräsi yhdeksän prosenttia kuunteluminuuteista. Kaupallisista kanavaperheistä Bauer Median kanavat keräsivät yhteensä lähes neljäsosan kuunteluminuuteista, 22 prosenttia.
Suomalaisten audion kulutus monipuolistuu ja lisääntyy. Radio on edelleen suosituin audiolähde koko väestön keskuudessa. Radio keräsi peräti 86 prosenttia kaikesta kuuntelusta. Muu kuin radion livekuuntelu, kuten jälkikäteen kuunneltu radiosisältö, audio- ja musiikkipalvelut ja äänitteet, on lisääntynyt parin viime vuoden aikana erityisesti nuorten keskuudessa.
Radio haali audiolähteenä 15–24-vuotiaiden keskuudessa yli puolet (52 %) kaikesta kuuntelusta. Yli 45-vuotiaiden keskuudessa radio on audiolähteenä ylivoimainen keräten 97 prosenttia kaikesta kuuntelusta.
Tulokset perustuvat Finnpanelin tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, jossa tutkittiin päiväkirjamenetelmällä vuoden 2016 aikana yhteensä 20 500 suomalaisen radionkuuntelua.
Vastaanottimesta verkkoon
Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo kertoo, että radiosisältöjen kuuntelu Yle Areenan kautta on lisääntynyt reilusti.
– Yle julkaisi vuonna 2016 ensimmäiset dramatisoidut podcastit ja on lisäämässä niiden tuotantoa alkaneena vuonna. Audion kuuntelu Yle Areenan kautta on kasvanut voimakkaasti, eli radiosisältöjä jaetaan FM-kanavilla mutta myös lisääntyvästi verkon kautta.
Muutoksen tuulet puhalsivat viime vuonna kaupallisessa radiossa.
– Kaupallinen radio teki tuplahattutempun: kuulijamäärä on kasvanut nyt kolme vuotta peräkkäin, kuten myös mainosmyynti. Kaupallinen radio tavoittaa viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista, ja vuonna 2016 tehtiin myyntiennätys, 61,2 miljoonaa euroa, kertoo RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.