Joka päivä radio tavoittaa edelleen 3,7 miljoonaa suomalaisista.
Radion suosio on Finnpanelin pitkäaikaisen tilastoinnin mukaan säilynyt vakaana. Joka päivä radio tavoittaa edelleen 3,7 miljoonaa suomalaisista. Päivittäin radiota kuunnellaan keskimäärin 3 tuntia (2 h 59 min). Myös kanavauskollisuus on vahvaa. Keskimäärin suomalaiset kuuntelevat 1-2 kanavaa päivässä.
Radion keskimääräinen päivittäinen kuunteluaika eri kuukausien välillä ei juuri poikkea. Viime vuoden heinäkuussa radiota kuunneltiin eniten (3 h 10 min) ja huhtikuussa vähiten (2 h 50 min).
Kuunnelluin radiokanava on edelleen Yle Radio Suomi, joka keräsi 32 % kokonaisradiokuuntelusta. Kaupallisista radioista kuunnelluin on Radio Suomipop, joka keräsi 9 %.
Kaupallisten radiokanavien kokonaiskuunteluosuus oli 75 % alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Yli 45-vuotiaiden keskuudessa valtaosan kuunteluminuuteista taas keräsivät Ylen kanavat keräten 63 % kuunteluminuuteista. Prime time, paras kuunteluaika, radiolla on klo 7.15–16.30, jolloin radio tavoittaa yli miljoona kuulijaa. Radion kuunnelluin vartti osuu aamuun klo 8.00–8.15 välille.
Radiossakin voidaan välittää tunnetta
Radion etuna on mahdollisuus tarjota kuulijoille laadukasta, uutisia taustoittavaa tutkivaa journalismia nopeasti.
−Ihmiset janoavat uutisia ja muuta ajankohtaisohjelmaa. Asioille halutaan taustoja ja pohdintaa. Radiossa pystytään tarjoamaan taustoittavaa journalismia. Radio on paitsi asiaväline mutta myös tunneväline, kertoo Yelsiradion radiopäällikkö Marja Keskitalo.
Radio on luontevasti läsnä kuulijoiden arjessa myös sosiaalisessa mediassa.
−Radion ja sosiaalisen median suhde on luonteva. Kansanradiohan oli sosiaalista mediaa jo ennen somea. Radio Suomi on ollut jo internetissä jo 20 vuotta, Keskitalo kertoo.
Kaupallisen radion vuoteen väriä toi paitsi 30-vuotisjuhlavuosi, myös kaikkien aikojen ennätystulos.
− Myynnillisesti radio saavutti kaikkien aikojen ennätystuloksen 59,4 miljoonan myynnillä ja uusi paikallisia toimilupia tuli jakoon lähes 100. Yrityskauppoja tuli myös paikallispuolella mutta luonnollisesti Novan myyminen Bauerille oli iso uutinen. Radio on nykyaikainen media joka elää ja voi hyvin, summaa Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller mennyttä vuotta.