Kaupallisen radion historia
Ensimmäinen suomalainen kaupallinen radio aloitti lähetystoimintansa vuonna 1985. Samana vuonna aloitti yhteensä 18 kaupallista radiokanavaa ja Suomen radioaallot olivat siirtyneet peruuttamattomasti kilpailun aikaan.
Radion historian aikajana Suomessa
1920-luku
Suomessa oltiin kehityksen kärjessä radiotoiminnassa – jo vuonna 1921 paikalliset pienet radioyhdistykset saivat ensimmäisiä kokeilulupia radiolähetyksiin. Ensimmäinen ns. mainosradio, Radiola, perustettiin vuonna 1924. Radioala toimitti mm. saman vuoden olympialaisten tulokset kansalaisille nopeammin kuin sanomalehdet.
Radiotoiminta keskitettiin vuonna 1926 perustetulle Yleisradiolle, jonka toiminnan tarkoitukseksi kirjattiin radio-ohjelmien valmistaminen ja lähettäminen. Vuoden 1927 alusta astui voimaan laki radiolaitteista, jonka mukaan radiotoiminta tuli luvanvaraiseksi ja Yleisradio sai yksinoikeuden käytttää valtion rakentamaa suurasemaa. Jatkossa kaikkeen mainontaan vivahtavaan toimintaan suhtauduttiin herkästi.
Vuonna 1935 toimilupasopimukseen tuotiin ehto, jonka mukaan valtio sitoutui olemaan myöntämättä muille yrittäjille toimilupaa yleisradiotoimintaa varten. Samankaltainen radiotoiminnan keskittyminen valtion haltuun tapahtui useimmissa Euroopan maissa. Puoli vuosisataa kestänyt yleisradio-aika jatkui vuoteen 1985, jolloin paikallisradiot avasivat kilpailun.
1983
Suomen Paikallisradioliitto (myöhemmin nimeltään RadioMedia) perustetaan syyskuussa 1983. Liiton tarkoituksena on saada Suomeen kaupallinen radio Yleisradion rinnalle.
1985
21.1.1985 Valtioneuvosto myöntää kahden vuoden kokeiluluvat kirjavalle joukolle radioyrittäjiä. Suomi on Pohjoismaiden ensimmäinen maa radion kaupallistamisessa. Innokkaat pioneerit alkavat puskea toimintaa vauhdilla käyntiin. Yhteensä 18 uutta radiokanavaa aloittaa radioaalloilla kaupallisen radion ensimmäisen toimintavuoden aikana.
27.4.–30.4.1985 Radio Lakeus ehtii ensimmäisenä. Se starttaa Nivalassa 27.4.1985. Radio Cityn toiminta käynnistyy vappuaattona 30.4.1985. Studiossa ovat muun muassa Juha Tynkkynen, Outi Popp ja Teppo Turkki. Eino Grönin Valkovuokot kuullaan ensimmäisenä radiobiisinä ja Vakuutusyhtiö Kansan spotti ensimmäisenä radiomainoksena. City-kulttuuri saa alkunsa Suomessa. Tampereen Radio 957 syntyy elokuussa ja Turun Auran Aallot syyskuussa. Helsinki on ainoa paikkakunta, jolle myönnetään useita toimilupia. Pääkaupungin toisen toimiluvan saa paikallisten ja poliittisten päivälehtien yhteisyritys Radio Ykkönen, Radio Ettan. Sitä lähtee luotsaamaan Markku Veijalainen. Lähetykset alkavat 30.8.1985. Kanavan ensimmäinen biisi on Queenin Radio Ga Ga.
1986
Ensimmäiset hittiohjelmat saavat päivänvalonsa, ja suomalaiset rakastuvat radioon. Radio Cityssä käynnistyy Sakke Järvenpään ja Mato Valtosen legendaarinen Pullakuskit-ohjelma, joka jatkuu vuoteen 1993 saakka. Se tutustuttaa kuulijat myös nuoreen mieheen, joka on nimeltään Sakari Kuosmanen.
1987
Suuren maailman ilmiö saapuu Suomeen. Mara Moottori ja myöhemmin Klaude Kopteri alkavat lentää taivaalla ja raportoida Helsingin liikennettä radioaalloilla. Parhaimmillaan kolme kopteria teki aamuisin selkoa pääkaupunkiseudun pienehköistä ruuhkista vuosikymmenen vaihteessa. Kilpailu kuulijoista kiristyy entisestään Helsingissä, kun Radio Syke saa toimiluvan. Radiomainonnan luovuudesta kilpaillaan ensimmäisen kerran tosissaan. Vuoden 1986 parhaat kotimaiset radiomainokset pannaan järjestykseen ja voittajaksi valitaan farkkumerkki Mic Macin spotti.
1988
Muuan Antero Mertaranta aloittaa uransa Rytmiradiossa Lahdessa selostamalla paikallisen jääkiekko-ottelun.
1989
Radio Cityn aalloilla alkaa elämöidä joku Ruben Stiller. Myös Lyly Rajala aloittaa toimittajana Oulun Megassa. Radio Kajaus aloittaa toimintansa.
1990
Yle on tuskaillut jo muutaman vuoden kuulijakadossa. Se on pakotettu siirtymään uuteen aikaan. Suuri kanavauudistus esittelee Ylen uudet radiokanavat kesäkuussa 1990. Ne ovat koko kansan Radio Suomi ja nuorille suunnattu Radiomafia. Nuori Jari Sarasvuo nimitetään Radio Cityn vastaavaksi päätoimittajaksi.
1991
Lama syö taloutta. Monet kaupalliset radiokanavat joutuvat supistamaan toimintaansa. Lupaavia uusia ääniä palkataan silti. Vasta 22-vuotias Maria Guzenina aloittaa Radio Cityssä. Parin vuoden päästä hän nousee Euroopan laajuiseen julkisuuteen. Maria G. löydetään juontajaksi MusicTV-kanavalle.
Paikallisradioliitto, Yleisradio, Suomen Radiobooking ja Suomen Gallup-Media Oy solmivat vuonna 1991 sopimuksen, jotta kaikki radiokuuntelua koskevat tutkimustulokset olisivat yhteismitallisia kaikille radioille. Syntyy Kansallinen radiotutkimus, KRT, jota ylläpitää Finnpanel. Yhteisestä radiotutkimuksesta hyötyy koko radioteollisuus.
1992
Mozart, Sibelius, Bach, Beethoven ja muut historiamme merkittävimmät säveltäjät vyöryvät eetteriin. Ensimmäinen formaattiradio, klassiseen musiikkiin keskittyvä kaupallinen radiokanava syntyy, kun vantaalainen Radio Lohi muuttuu Classic Radioksi.
1993
Kaupallisten radiokanavien massiivisten ilmaistapahtumien aika huipentuu kesällä Helsingissä. Ensin Radio Ykkönen tuo Beach Boysit Kaivopuistoon. Viikko tämän jälkeen koetaan spektaakkelimainen yhteiskonsertti: Leningrad Cowboys ja Puna-armeijan kuoro esiintyvät Senaatintorilla 70 000 suomalaiselle. Järjestäjänä on Radio City.
1994
Paikalliset radiokanavat saavat lisää volyymiä. Keväällä 1994 myönnetään ensimmäiset kuuluvuudeltaan puolivaltakunnalliset toimiluvat. Radio City ja Radio 100 saavat jaetun luvan nuorisoradiolle, josta syntyy seuraavana vuonna Kiss FM. Radio Foni aloittaa Porvoossa.
1995
Kaupallinen radiotoimiala skoolaa 27.4.1995. Se viettää 10. toimintavuottaan.
Kiss FM aloittaa lähetyksensä. Siitä tulee Suomen ensimmäinen puolivaltakunnallinen kaupallinen radiokanava ja ensimmäinen hittiradio. Kanavan tähdiksi ponnahtavat Tuomas Enbuske, Henkka Hyppönen ja Jenni Pääskysaari. Myöhemmin samana vuonna starttaa Radio NRJ. Hit music only. Radio Ykkönen, Radio Ettan hiljenee radioaalloilla 15.12.1995. Viimeisenä biisinä soi jälleen Queenin Radio Ga Ga.
1996
Kaupallinen radiotoimiala saavuttaa työvoiton: niin sanottu uutisradio saa toimiluvan ensimmäiselle täysin valtakunnalliselle kaupalliselle radiokanavalle. Kanavan nimeksi tulee Radio Nova.
1997
Radio Nova aloittaa lähetyksensä 12.5.1997. Aikuiseen makuun sopivaa keskitien popia ja rockia soittava kanava kasvaa vauhdilla kaupallisten radiokanavien ykköseksi. Äänessä ovat muun muassa Annika Metsäketo, Pertti Salovaara ja Arttu Harkki. Radio Dei perustetaan myös samana vuonna. Suomen paikallisradioliitto ry muuttaa nimensä Suomen Radioiden Liitto SRL ry:ksi.
1998
Musiikki nousee yhä vahvempaan rooliin kaupallisilla radiokanavilla. Aikaisemmin Helsingissä käynnistyneestä Radio Stadista tulee Groove FM. Se pureutuu selkeästi rytmimusiikkiin. Taajuuksilla soi soul, funk, blues ja jazz.
Suomen Radioiden Liitto perustaa brittiläisen esimerkin mukaisesti markkinointiyhtiökseen RAB Finland Oy:n vastaamaan toimialan markkinoinnista ja tiedotuksesta sekä liiton ulkomaisista edunvalvontatehtävistä.
1999
Kaupallisten radiokanavien kirjo kasvaa. Elävän musiikin yhdistys Elmu ry:n Lepakkoradio-projektista syntyy Radio Helsinki. Periaatteena on soittolistattomuus. Juontajat, kuten Njassa, Ari ”Paska” Peltonen ja myöhemmin Maria Veitola, valitsevat itse omat biisinsä.
Myös Suomessa matkustavat ja Suomessa asuvat venäläiset saavat oman kanavansa, kun Radio Sputnik aloittaa.
Eetterissä starttaa lisäksi Star FM. Parin vuoden päästä sen pohjalta syntyy Radio SuomiPOP.
2000
Mediatalo SBS järjestää kyselyn kuulijoidensa musiikkimieltymyksistä, ja kansa vastaa. Pian syntyy Iskelmä. Kanava omistautuu kotimaiselle kevyelle musiikille ja kansainvälisille klassikoille. Tulevina vuosina lukuisat paikallisradiot solmivat yhteistyösopimuksia Iskelmän kanssa ja kanavan kuuluvuusalue laajenee merkittävästi.
2001
Yli kymmenen paikallisradion Radio Plus -ketju lopettaa toimintansa. Osa asemista jatkaa toimintaansa omalla nimellään.
Radio SuomiPOP käynnistyy. Nimensä mukaan se profiloituu kotimaiseen pop- ja rockmusiikkiin. Kanavasta kasvaa maamme laulujen ykkönen.
Jokeri-pomo Hjallis Harkimon urheiluun keskittyvä Sport FM starttaa valtakunnallisesti.
Helmikuun 2001 toimilupakierros poikii Pohjanmaalle kokonaisen oman iskelmäradiokanavan, kun Kevyen Kanavan ympärille rakentuu Iskelmä Suomi -yhteistyöketju, joka levittäytyy poikki Väli-Suomen paikallisradioiden ketjuna. Mukana ovat Iskelmä 969 Simpsiö, Radio On, Radio Seinäjoki, Iskelmäradio Pohjanmaa sekä Radio Paitapiiska.
Kaupallisten radioiden yhteenlaskettu viikkokuuntelijamäärä ylittää syksyllä 2001 ensi kertaa Yleisradion suomenkielisten kanavien kuuntelun.
2002
Vuonna 2002 radiomainontaan käytetään 44 miljoonaa euroa. Kuunnelluimmat kaupalliset radiokanavat ovat Radio Nova, Kiss FM, NRJ sekä Radio SuomiPOP. Vuoden 2002 lopulla 22 paikallisradiokanavaa ovat siirtyneet Iskelmä-ketjuun kumppanuussopimuksilla.
2003
Radio tekee uusia aluevaltauksia. Internet- ja matkapuhelinbuumin myötä radion kuuntelu muuttuu. Radio linkittyy suomalaisten arkeen entistä vahvemmin.
2004
Vuoden 2004 lopulle tultaessa suuri rakenteellinen uudistus on käyty läpi. Kaupallinen radiotoiminta Suomessa alkaa olla varsin keskittynyttä. Suuri osa paikallistoimiluvilla lähettävistä asemista kuuluu joko Iskelmä-ketjuun tai NRJ-ketjuun. Paikallisradioiden kanssa kilpailee kymmenen erikoisradiota. Niitä ovat klassisen musiikin kanava Classic Radio, jazz-musiikin kanava Groove FM, venäjänkielinen Radio Sputnik, urheilun erikoiskanava Radio City, uskonnollisten ohjelmien kanava Radio Dei, nuorisolle suunnattu Kiss FM, liikenneradio SuomiPLUS sekä pääasiassa kotimaista musiikkia lähettävät SuomiPOP ja Sävelradio. Valtakunnallisen Radio Novan ohjelmistossa tulee toimilupaehtojen mukaan olla huomattava osuus uutis-, ajankohtais- ja muilla puheohjelmilla.
Kiss FM siirtää sisältöjään televisiokanavalle. The Voice haastaa kansainvälisen MTV Music Televisionin ja aloittaa musiikkipainotteiset lähetykset puolivaltakunnallisena tv-kanavana.
2005
Kaupallisen radion 20. toimintavuotta juhlitaan muun muassa yleisökilpailulla, jossa valitaan kaikkien aikojen parhaita radiomainoksia. Voittajien joukkoon nousevat Koffin ja Veikon Koneen spotit.
2006
Sanoma saa toimiluvat kahdelle uudelle taajuudelle. Ne syntyvät seuraavana vuonna.
Radio City haudataan 8.12.2006 klo 17.11. Viimeisenä biisinä soitetaan AC/DC:n Highway to Hell. Tämän jälkeen kanavan taajuudella lähetetään vielä useana päivänä hammaslääkärin poran ja muiden instrumenttien ääntä.
Toimilupakausi loppuu 31.12.2006. Se on samalla Sävelradion tarinan loppu.
2007
Uusi viisivuotinen toimilupakausi alkaa. Toistensa vastakohdat, Radio Rock ja pehmeiden suosikkien Radio Aalto, käynnistävät toimintansa osana Nelonen Mediaa. Myös populaari-ilmiöitä seuraava Basso Radio aloittaa Helsingissä 1.1.2007. Urbaanit nuoret aikuiset ovat mielissään. Vuoden 2007 alussa SBS ja Kevyt Kanava sopivat yhteistyöstä Pohjanmaalla. Samana vuonna The Voice -radio- ja televisiokanavat yhdistyvät The Voiceksi.
Niin ikään vuonna 2007 muuan Stefan Möller aloittaa toimitusjohtajana Suomen Radioiden Lii- tossa ja liiton omistamassa RAB Finland Oy:ssä.
2008
Mainostajat ostavat ensimmäistä kertaa radiomainontaa yli 50 miljoonalla eurolla yhden vuoden aikana. Taantuma kiristää yritysten rahanyörejä muissa medioissa.
2009
Kaupallinen radio pärjää mainosmediana lama-Suomessa erinomaisesti internetin ohella.
Suomen Radioiden liitto SRL ry yhdistää markkinointiyhtiö RAB Finlandin ja SRL:n toiminnot vuonna 2009 ja ottaa nimekseen RadioMedia ry.
2010
Kaupallinen radio viettää 25. juhlavuottaan ja sille kuuluu hyvää: Suomessa toimii 49 kaupallista radiokanavaa, jotka tavoittavat 3,6 miljoonaa suomalaista joka viikko. Radio on ajankäytöllisesti suomalaisten ykkösmedia. Sitä kuunnellaan uskollisesti yli 3 tuntia päivässä. Suomen vanhin, alkuperäisellä nimellä toimiva kaupallinen radiokanava, Tampereen Radio 957 täyttää 25 vuotta 15.8.2010.
RadioGaalassa juhlii yli 800 vierasta Senaatintorille rakennetussa ”RadioAreenassa”.
2011
Kaupalliset radiot pääsevät kaikkien aikojen myyntiennätykseen.
Uudet toimiluvat kaudelle 2012-2019 myönnetään helmikuussa. Lupakausi on pidempi kuin koskaan aikaisemmin, kahdeksan vuotta. Valtakunnallisia toimilupia myönnetään kymmmenen, alueellisia ja paikallisia 54 kappaletta. Uutuutena mukaan tulevat kaksi kaupunkiverkkoa, jotka kuuluvat suurimmissa kaupungeissa.
2012
Historian tähän mennessä pisin radiotoimilupakausi alkaa.
Amerikkalainen Discovery Communication ostaa SBS:n pohjoismaiden toiminnot. SBS herättää Radio Cityn eloon. Radio City laajenee neljään kaupunkiin, kun SBS yhdistää neljä paikallisradioonsa: Radio 957 Tampereella, Radio Jyväskylä, Oulun Radio mega ja Turun Radio Sata muuttuvat Radio Cityksi.
Sanoma Media Finland ostaa Metroradio Finlandin koko osakekannan irlantilaiselta Communicorp Group Ltd:ltä. Yrityskaupan myötä Nelonen Medialle siirtyy Suomen kolmanneksi suurin radiokanava Suomipop ja kahdeksanneksi suurin Groove FM. Kauppaan kuuluu myös pk-seudun suurin paikallisradio Metro FM.
Stefan Möller valitaan Brysselissä toimivan Euroopan Radioiden liiton (Association Europeenne des Radios, AER) puheenjohtajaksi ensimmäisenä suomalaisena.
2013
Radio pitää pintansa. Radio tavoittaa edelleen 4,6 miljoonaa ihmistä viikoittain. Päivittäin radiota kuunnellaan noin kolme tuntia. Valtaosa kuuntelusta, 94 %, vastaanotetaan perinteisellä FM-radiolla. Kaupallisen radion kuuntelu ohitti ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen Yleisradion kanavien kuuntelun.
Kaikki Suomen radiot lähettävät yhteisen viestin samaan aikaan 13.2. Maailman radiopäivänä.
Valtioneuvosto myöntää 19 uutta toimilupaa. Sanoma News myy Radio Helsingin Kaupunkitarinat Oy:lle. Sanoman uusi valtakunnallinen radiokanava Loop aloittaa toimintansa Groove FM:n entisessä verkossa. Groove FM siirtyy paikalliseksi helsinkiläiseksi radiokanavaksi. Mediatakojat avaa Radio Mikkelin. Tampere-Satakunta-akselilla aloittaa FUN FM. FUN FM on lisä Pohjois-Satakunnan Viestintä Oy:n mediaperheeseen, joka pyörittää jo samalla alueella kuuluvaa SUN Radiota.
Vuoden radiotyöstä taukoa pitänyt Jaajo Linnonmaa palaa radioon Radio SuomiPOP:ille.
2014
Kaupallinen radio jatkaa kasvuaan ja tekee toistaiseksi parhaan ennätystuloksensa vuoden kokonaismyynnin ollessa 57 miljoonaa euroa.
Suomessa on runsaat kuusikymmentä alueellista ja paikallista verkkoa sekä kaksitoista valtakunnallista tai osavaltakunnallista kanavaa. Vuoden aikana myönnetään useita uusia radiotoimilupia maakuntiin.
MTV:n ja NRJ Finlandin mediamyynnit yhdistyvät.
RadioMedian ja YLE:n yhdessä kehittämä kaikki radiokanavat kokoava Radiot.fi lanseerataan älypuhelimiin sekä verkkoselaimeen.
Vuonna 2014 RadioMediaan kuuluu 30 radiotoimintaa harjoittavaa yritystä, jotka hallinnoivat 90 prosenttia Suomen radiotoimiluvista eli yhteensä 77 radiotoimilupaa.
Stefan Möller valitaan toiselle kaudelle AER:ään.
2015
30 vuotta täyttävää kaupallista radiota juhlitaan näyttävästi Rautatientorin RadioGaalassa, joka televisioidaan Nelosella. Juhlavuotena kaupallisen radion mainosmyynti oli jo toista vuotta kasvussa ja vuoden aikana tehdään historia suurin myynti: 59,4 miljoonaa euroa. Mainonnan määrää radiossa nostetaan 20 prosenttiin vuorokautisesta lähetysajasta ja tuntikohtaisesta rajoituksesta luovutaan. Lisäksi alkoholimainonta kielletään radiossa kello 7-22 väliseksi ajaksi.
Radiomarkkinoilla tapahtuu suuria muutoksia kaupparintamalla: Bauer Media ostaa SBS Discovery Finlandin ja MTV myy Radio Novan sekä NRJ:n myyntitoiminnot Bauer Medialle. Bauer Media lanseeraa The Voicen tilalle uuden kanavan, Kissin. The Voice jatkaa verkkojulkaisuna.
Myös paikalliset radioyhtiöt kohentavat markkina-asemiaan: Kevyt Kanava Oy ostaa useita paikallisradioita Kainuusta ja Savosta.
2016
Kolmas peräkkäinen ennätysvuosi. Kasvu 2,9 prosenttia ja liikevaihto 61,1 miljoonaa. Leena Puntila jättää radiojohtajan tehtävät. Sami Tenkanen nimitetään Bauer Median johtajaksi 2017 alkaen. Jussi Suvanto Nelonen Median radioiden johtajaksi. Sampsa Jolma valitaan RadioMedian hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi.
2017
Neljäs peräkkäinen ennätysvuosi. Kasvua 3,9 % ja liikevaihto 63,5 miljoonaa euroa. RadioMedia pääsee sopimukseen tekijänoikeusjärjestöjen kanssa on demand -palveluiden musiikinkäyttöä ja musiikinkäyttökorvauksia koskevista yksityiskohdista. Stefan Möller valitaan AER:n puheenjohtajaksi jo neljännelle kaudelle.
2018
Viides peräkkäinen mainosmyynnin ennätysvuosi! Kasvua kertyi 3,5 % edellisvuoteen ja mainosmyynti oli 65,7 miljoonaa euroa. Toimiluvat seuraavalle toimilupakaudelle myönnettiin vuotta etukäteen (15.11.2018). Toimilupakaudesta on tulossa historian pisin, 10 vuotta (2020 – 2030). Uhkana ollut huutokauppamenettely ei toteutunut. Kaupallinen radio tavoittaa viikossa 74 % ja keskimääräisenä päivänä puolet väestöstä. Radion osuus kaikesta audion kuuntelusta on nyt 82 %. 2000-luvun yksi suosituimmista radio-ohjelmista, Radio Suomipopin Aamulypsy, valitaan vuoden radio-ohjelmaksi jo seitsemännettä kertaa. Aamulypsyn Jaajo Linnonmaa valitaan vuoden radiojuontajaksi kahdeksannen kerran.
2019
Radion mainosmyynti kasvaa jo kuudetta vuotta peräkkäinen. Audion yleisen kasvun, digitalisoitumisen ja radioalan kovan työn ja luovuuden siivittämänä kaupallisen radion mainosmyynti kasvoi 6,1 % edellisvuoteen verrattuna. Radioiden kuuntelu pysyi vahvana: vuoden 2019 aikana 90,8 % suomalaisista (4,5 miljoonaa suomalaista) kuunteli radiota viikoittain. Alan yhteistyö jatkoi kehitystään, kun RadioMedia liittyi Medialiiton jäseneksi. RadioMedia myös lanseerasi Kuukauden radiobiisi -palkinnon ja ensimmäinen palkinto jaettiin Lauri Tähkälle helmikuussa. Kaupallisen radion 35v-juhlavuosi aloitettiin, joka huipentuu vuonna 2020, jolloin myös uusi 10-vuotinen toimilupakausi lähtee käyntiin.
2020
Vuonna 2020 alkaa historian pisin kymmenvuotinen toimilupakausi, joka tuo kaivattua pitkäjänteisyyttä radiotoimintaan. Jo kuusi vuotta putkeen kasvanut radiomainonta jatkaa kasvuaan alkuvuoden aikana, joka on samalla kaupallisen radion 35v-juhlavuosi.
Keväällä 2020 maailmaa järisyttävä koronaviruspandemia iskee väkevästi myös kaupalliseen radioon. Huhtikuun lopussa radiomyynti on noin 22 prosenttia edellisvuotta jäljessä. Radion kuuntelu pysyy korkeana ja radion merkitys kansalaisille korostuu monella tavalla.
35-vuotiasta kaupallista radiota juhlitaan virtuaalisessa RadioGaalassa 5.6.2020.