Podcast-mainonta
Podcastien kuuntelu ja kaupalliset mahdollisuudet
Audion suosion kasvu jatkuu vahvana ja radion ohella ihmiset kuuntelevat yhä enemmän podcasteja. Audio tarjoaakin monipuolisia toteutusmalleja myös digitaalisen markkinoinnin tarpeisiin ja podcastit ovat tehokas keino tavoittaa kohdennettuja yleisöjä.
Podcasteilla tavoitat sitoutuneen ja keskittyneen yleisön, jotka haluavat viihtyä, rentoutua sekä oppia uutta podcastien parissa. Sisältö onkin kaikki kaikessa podcasteissa. Suomalaiset kuuntelevat podcasteja pääasiassa ajankuluksi, aiheen takia, tai oppiakseen uutta. Kuulijalle podcastien valinnassa tärkeintä ovat kiinnostava sisältö ja juontajat. Podcastien kuuntelua tutkittiin keväällä 2024 Näin suomalainen kuuntelee – Podcast Edition -tutkimuksessa
Kaupallisuus on luonteva osa podcasteja. Erityisesti kaupallisen kumppanin asiantuntijavieraat podcasteissa koetaan kiinnostavimpina. Lisäksi radiomainonnan kaltaisesta spottimainonnasta podcastien yhteydessä on yleistynyt.
Mutta miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja? Tiivistettynä podcasteja voi hyödyntää markkinoinnissa kolmella tavalla:
- Voit tehdä oman podcastin
- Voit ostaa sisältömarkkinointia olemassa olevaan podcastiin
- Voit voi ostaa spottimainontaa podcastien yhteyteen.
Tärkeintä on mallia valitessa miettiä, mitkä ovat markkinoijan tarpeet, kohderyhmä ja tavoitteet, sekä millainen toteutustapa, toimija ja tuote palvelee parhaiten. Kaikki tavat, sekä näiden hyödyt ja haasteet on esitelty IAB:n digiaudiotyöryhmän julkaisemassa Podcastien kaupalliset mahdollisuudet oppaasta. Lisätietoa löydät myös Podcast-mainonta – Ostajan oppaan oppaasta.