Radiomainoskilpailu Kaikun shortlistalle 24 ehdokasta – mukana kaksi uutta kategoriaa

Tapahtumat
1.11.2016

RadioMedian järjestämän radiomainoskilpailu Kaikun shortlistalle valittiin 24 ehdokasta yhteensä 154 työn joukosta. Kilpailussa oli tänä vuonna mukana kaksi uutta kategoriaa, radiokampanjan tuloksellisuutta mittaava Teho sekä radioiden ja muiden medioiden yhteispeliä arvioiva Integroitu.

Uudistuneessa Kaiku-radiomainoskilpailussa arvioitiin tänä vuonna töitä yhteensä kahdeksassa eri kategoriassa. Kilpailussa olivat mukana ensimmäistä kertaa uudet kategoriat, radiomainonnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta mittaava Teho sekä radioiden ja muiden medioiden yhteispeliä sekä radion roolia kampanjassa arvioiva Integroitu. Kuudessa muussa kategoriassa arvosteltiin aikaisempien vuosien tapaan radiomainoksen ideaa, luovuutta ja toteutusta.

Kilpailuun osallistuneista 154 ehdokkaasta 24 mainosta tai kampanjaa valikoitui shortlistalle. Kategoriavoittajien joukosta valitaan kilpailun Grand Prix sekä Cannes Lions –voittaja, jonka radiomainos työstetään ja kustannetaan ensi vuoden Cannes Lions –kilpailuun.

16-henkinen Kaiku-radiomainoskilpailun tuomaristo koostui markkinointiviestinnän nimekkäistä ammattilaisista. Tuomaristoa luotsasi Hasan & partnersin senior copywriter Axa Fahler. Kategoriatuomareina toimivat managing partner Ville Ailio Bond St Consultingista, toimitusjohtaja Tommi Laiho Folk Finlandilta, creative Laura Pennanen ARMI Creativesta sekä toimitusjohtaja Sanna Myller Toinen PHD:sta. Tuomariston jäsenet jääväsivät itsensä tarvittaessa kilpailutöiden arvioinnista, mikäli arvioitavassa työssä oli mukana heidän edustamansa toimisto.

Vuoden parhaat radiomainokset palkitaan 24.11. KaikuGaalassa Helsingissä. Gaalassa palkitaan myös vuoden mainostoimisto, mediatoimisto ja tuotantoyhtiö sekä tuotantoyhtiöiden ammattilaisista koostuvan raadin valitsema vuoden paras ääninäyttelijä.

Kaiku-radiomainoskilpailun järjestää kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedia. Kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaisen äänimainonnan tasoa ja kohottaa tekijöiden ammattitaitoa.

Lisätietoja: RadioMedia ry, Inka Luomanmäki, p. 040 165 7010, inka.luomanmaki@radiomedia.fi  

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2015 oli kaupallisen radion kaikkien aikojen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,1,% ja radiomainontaa ostettiin 59,4 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.