Terveisiä Radiodays Europesta! Vaikka olisi mukava voida lähettää terveiset tapahtumakaupungista Lissabonista niin osallistuimme tapahtumaan tällä kertaa virtuaalisesti kotisohvalta.
Pandemia siirsi tapahtumaa yli 1,5 vuodella eli tapahtuma oli jo kovasti odotettu ja siksi lopulta yllättävänkin suuri. Paikan päälle Lissaboniin kokoontui noin 800 osallistujaa ja etäyhteyksillä mukana oli noin 600 radiosta kiinnostunutta. Kahden päivän ajan, 10.–11. lokakuuta neljä eri ohjelmatrackia pyöri aamusta iltaan.
Ketään ei yllättäne, että koronavirus mainittiin muutaman kerran; kuinka se vaikutti työskentelyymme, teki meistä innovatiivisempia ja miten se muutti kuuntelukäyttäytymistä. Mielenkiintoista oli se, kuinka nopeasti radioasemat pystyivät reagoimaan muuttuvaan tilanteeseen, studiot siirtyivät koteihin ja kuulijoiden suhde suosikkiasemiin vahvistui. Monet broadcasterit ympäri maailmaa kasvattivat toimintaansa tuoden podcasteja ja uutta sisältöä sosiaaliseen mediaan ja verkkoon.
Radion tulevaisuus puhutti paljon ja puheenvuoroissa kuultiin sekä huolta että ylpeyttä radion suuruudesta ja tärkeästä roolista jatkossa. Audion kasvaessa ja monipuolistuessa radio on edelleen tavoittavin ja kuunnelluin, se tuli selväksi monessa yhteydessä.
Radiokeskeisyydestä äänikeskeisyyteen
Hollannin RAB esitteli mietteitään mm. siitä, miten radiosta tulisi viestiä mainonnan ostajille. He ovat tutkineet, miten radio tulisi positioida mediamarkkinoilla, jotta se kasvaisi ja saisi mediakakusta ansaitsemansa osuuden. Yleisesti RAB totesi, että vaikka audion ympärillä on positiivisia viboja, niin radion ongelma tuntuu olevan, ettei se ole ”future proof”. Aikaisemmin keskityttiin vain radioon, ja sen faktoihin ja lukuihin, ja puolustettiin radiota muita medioita vastaan. Myös sen tulevaisuutta aina hieman epäiltiin.
Tutkimustensa pohjalta RAB päätyi muuttamaan strategiaansa radiokeskeisyydestä äänikeskeisyyteen. Fokusta viedään äänimaailman pohtimiseen ja tutkimiseen ja tämän pohjalta avataan keskusteluja mainostajien kanssa sekä ylitetään äänimedian rajoja – eli ei puhuta vain radiosta vaan myös muista audioalustoista. Radion arvoon myös luotetaan ja osoitetaan se. Heidän mukaansa keskiössä tulee olla brändin ääni ja miten me broadcasterit voimme auttaa mainostajaa sen hyödyntämisessä. Emme siis keskity vakuuttamaan mainostajaa radiosta vaan vakuutamme heidät koko äänimaailman mahdollisuuksista!
Tekoälyä uutisvirtaan
Alaamme merkittävästi tulevaisuudessa vaikuttavasta teknologiasta kuultiin useita puheenvuoroja. Monet teknologiset innovaatiot vaikuttavat jatkossa niin sisällöntuotantoon kuin kuuntelutottumuksiinkin.
Teknologian hyödyntämisestä yksi mielenkiintoisimmista puheenvuoroista kuultiin naapurimaastamme Ruotsista esityksessä ”How can machines and voice strengthen audio news?” Sveriges Radio on testannut varsin menestyksekkäästi tekoälyn hyödyntämistä audiouutisissa ja tuonut uutiset sovelluksensa soittolistalle ja älykaiuttimiin sekä samalla luonut uutisille lisäarvoa toimituksellisen algoritmin avulla. Haasteena oli sitouttaa kuulijat digitaalisille alustoille ja luoda yhdenmukainen uutiskokemus kuluttajille, jotka ovat tottuneet lukemaan uutisensa tekstinä. Tavoitteena oli tuottaa jokaisesta uutisesta ”stand alone klip”, joka toimii ilman muuta juontoa ja uutisvirtaa. Lopputuloksena Sveriges Radion sovelluksesta löytyy helppokäyttöinen ”News Playlist” sekä aina tuoreet audiouutiset älykaiuttimissa. Tänä kesänä SR:n uudet uutisklipit tavoittivat jo lähes 250 000 eri käyttäjää viikossa ja ne ovat auttaneet heitä merkittävästi kehittämään uutistuotantoaan.
Ensi vuonna pääsemme toivottavasti osallistumaan Radiodays Europeen livenä eikä matkakaan ole kovin pitkä, koska tapahtuma järjestetään 15.–17. toukokuuta 2022 Malmössä, Ruotsissa.
Lisätietoa: radiodayseurope.com