Ruotsin Malmö isännöi tänä vuonna Radiodays Europe -konferenssia 15.–17.5. Lounaiseen Ruotsiin kerääntyi yli 1200 radio- ja audioalan ihmistä keskustelemaan radiosta, äänestä ja podcasteista. RadioMedian tutkimuspäällikkö Riina Aho nostaa esiin muutamia avainaiheita.
#tunnemedia-artikkeli, toukokuu 2022, Juhani Lassila
Kolmipäiväinen Radiodays Europe -seminaari oli tänä vuonna täynnä toinen toistaan kiinnostavampia esityksiä ja keskusteluita, joista välittyi vahva tunne siitä, että audiosta kokonaisuutena on kehittymässä koko ajan monipuolisempia bisnes. Tämän kasvavan liiketoiminnan ytimessä ovat kohderyhmiä aidosti kiinnostavien sisältöjen osaaminen sekä tekniikan ja datan merkityksen syvällinen ymmärtäminen. On ilmiselvää, että ilman niitä ei kiihtyvällä alalla pärjää. Näistä mielenkiintoisia näkökulmia tarjoili mm. Ruotsin P4-kanava, joka tavoittelee voimakkaasti nuorisokohderyhmää. Kanava on tehnyt runsaasti töitä houkutellakseen ihmisiä, jotka eivät perinteisesti kuuntele radiota. Tekniikasta kuultiin mm. kiintoisa tekoälyän hyödyntämiseen radiotoiminnassa keskittynyt paneelikeskustelu.
Yleisesti puheenvuorojen ja sessioiden ulkopuolella oli nähtävissä selvästi innostunut ilmapiiri siitä, että saimme jälleen tavata kollegoita ja alan ihmisiä ympäri maailmaa – monet tapasivat kollegoitaan ensimmäistä kertaa pandemiavuosien jälkeen. Tapahtuman networking-sessiot olivat täynnä ja oheisohjelma oli onnistunut. Ensi vuodelle voi hyvin ennustaa jopa suurempaa osanottoa kuin tänä vuonna.
Autot haastavat radiota
Kautta aikain, ja edelleen, suosituin paikka radion kuunteluun on auto, jossa radiolla on nykyään paljon haastajia, mm. viihdepalvelut ja jopa peliteollisuus, joten aihe puhutti Radiodaysissa paljon. Yksi näkyvimmistä havainnoista oli se, että autojen nykyaikaistuminen ja ohjaamoiden ja viihdejärjestelmien teknistyminen haastavat radion pysymään kehityksessä mukana. Autossa
Yksi aihepiirin kiinnostavimmista sessioista oli Radioplayer UK:n perustaja-toimitusjohtaja Michael Hillin vetämä keskustelu, johon osallistuivat VW-ryhmään kuuluvan CARIADin kehitysjohtaja Philipp Rabels sekä digijohtaja David Holece Volvolta. Lähtökohtana keskustelussa oli se, että radio kilpailee autoissa nykyään huomattavasti useamman vaihtoehdon kanssa kuin aiemmin.
”Kaikki mitä teemme lähtee ihmisistä”, kommentoi David Holece ja viittaa siihen, että Volvon tavoitteena on rakentaa auton ohjaamosta sellainen, joka soveltuu mahdollisimman monenlaisten kulttuurien edustajille ympäri maailman. Holece myös kyseenalaisti radio merkityksen autoissa ja pohti, tarvitseeko autoilija radiota vuonna 2022 lainkaan.
Philip Rabels tyrmäsi ajatuksen: ”rakenna auto ilman radiota ja koita myydä se! Veikkaan, että ihmiset eivät osta”. Samassa yhteydessä Rabels kuitenkin kritisoi sitä miksi broadcasterit käyttävät niin monia eri tekniikoita, kuten FM:ää, DABia ja internet-radiota. Alustat ovat kyllä Rabelsin mukaan hallinnassa, mutta hän kehottaa toimijoita miettimään yhdenmukaistamista entistä tiukemmin.
Tämän takia esim. Radioplayer Worldwide on yhdistänyt voimansa ja palvelussa on jo mukana toimijoita 14 maasta, jotka tarjoavat yhtenäisen radiointegraation autoihin sekä kehittävät yhteistyössä autovalmistajien kanssa kuluttajille turvallista sovellusta.
Podcastit tiukasti agendalla
Radiodays Europen agendalla oli tänä vuonna laajasti eri audiomuotoja ja yksi keskeisistä teemoista oli podcastit. Yleisien podcasteihin liittyvien trendien lisäksi monissa esityksissä ja keskusteluissa näkyivät mm. podcastien kaupallistaminen ja tulomallit.
Podnewsin James Cridlandin vetämässä podcast-sessiossa Libsynin podcast evangelist Rob Greenlee puhui laajasti podcastien maksullisista premium-malleista, jotka ovat yleistymässä hitaasti mutta varmasti. ”Tämä on ollut hidas prosessi, mutta eteneminen vaatii kärsivällisyyttä”, hän sanoo ja viittaa samalla sponsorointi- ja crowsourcing-malleihin, jotka ovat toimineet hyvin podcasteissa jo vuosia. Greenleen mukaan maksullisten mallien yleistyessä sisällöntekijöiden pitää olla entistä luovempia, jotta mainosmarkkojen tulo ei ehdy.
Acastin Daniella Murphy keskittyi puolestaan podcast-mainonnan tuotantoon ja luoviin prosesseihin ja pohti miten podacstien tekijät voivat tehdä mainontaa ja brändättyjä sisältöjä siten, että kuuntelijat aidosti haluavat sitä kuulla. Murphyn ohjeet olivat selkeät: “Kunnioita yleisöäsi, ole uskottava ja varmista, että tunnetta on mukana runsaasti. Luovilla keinoilla pystyt varmasti saamaan kuuntelijasi mukaan myös brändättyyn sisältöön”.
Hyvä konkreettinen esimerkki uudenlaisista maksullisista podcast-alustoista kuultiin toisessa sessiossa, jossa Podimon Nikolaj Koppel kertoi omasta tanskalaisesta Podimo-palvelustaan, joka tarjoaa ei-eksklusiivisia podcasteja ja äänikirjoja viidellä eurolla kuussa. Podimo on jo laajentunut Norjaan, Saksaan, Hollantiin, Espanjaan ja Latinalaiseen Amerikkaan, ja on mitä ilmeisemmin tulossa myös Suomeen lähiaikoina.
Radiodays Europe 2023 Prahassa
Ensi vuonna Radiodays Europe -tapahtuma järjestetään Prahassa. Lisätietoja puheenvuoroista ja sisällöistä saa osoitteesta https://www.radiodayseurope.com.