Radio pitää pintansa

Finnpanelin vuosittainen Kansallinen radiotutkimus kertoo radion olevan edelleen tärkeä media suomalaisille. Radio tavoittaa 4,6 miljoonaa suomalaisista viikoittain. Päivittäin radiota kuunnellaan noin kolme tuntia.

Radion asema näyttää Finnpanelin tuoreen kuuntelijatutkimuksen mukaan olevan vakaalla pohjalla. Päivittäin radio tavoittaa yli neljä viidesosaa kaikista suomalaisista. Radio on vahvasti läsnä päivässä, sillä kolmannes alle 45-vuotiaiden kuuntelusta tapahtuu työpaikalla. Eniten kuulijoita radiolla on arkisin klo 8-8.15.

Päivittäin radiota kuunnellaan keskimäärin 3 tuntia 3 minuuttia. Kuunteluaika ei kuitenkaan jakaudu kovin usealle eri kanavalle, sillä keskimääräisenä päivänä kuunnellaan 1,6 kanavaa ja viikonkin aikana noin kolmea.

Vaikka radion kuuntelu internetin kautta onkin kasvanut tasaisesti viimeisten viiden vuoden aikana, vastaanotetaan valtaosa lähetyksistä perinteisellä FM-radiolla. FM-radion viikkotavoittavuus oli vuonna 2013 94 %, kun radion nettikuuntelun tavoittavuus oli 12 %. Matkapuhelimella viikottain radiota kuuntelevia suomalaisia oli 8 %, joka oli vain 2 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2007.

-”Suosikkikanavat löytyvät runsaasta tarjonnasta. Suomalaiset kuuntelevat viikon aikana keskimäärin kolmea eri kanavaa, ja kuunteluajat voivat kestää useita tunteja.”, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell.

Suomen kuunnelluin radioasema on YLE Radio Suomi, jonka kanavaosuus keskimääräisenä päivänä on suurin 33 prosentin osuudella. Radio Nova on puolestaan Suomen kuunnelluin kaupallinen kanava 8 prosentin osuudella. Kaupallisista radiokanavista eniten osuuttaan edellisvuoteen verrattuna kasvatti Radio Suomipop, jonka kanavaosuus oli 7 %.

Lisätietoja: 

Lena Sandell, toimitusjohtaja
Finnpanel
puh. 020 751 5402

Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö
Finnpanel
puh. 020 751 5412

Stefan Möller, toimitusjohtaja
RadioMedia
puh. 0400 508 877

Marja Keskitalo, radiopäällikkö
Yleisradio
puh. 040 559 7116

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi