Podcast tulee (taas) – oletko valmis?

Artikkelit
6.8.2018

Podcastit eivät ole suinkaan uusi ilmiö, mutta podcastien on lähtenyt taas kovaan nousuun myös Suomessa. Miksi podcast on taas in?

Podcastit eivät ole suinkaan uusi ilmiö. Ensimmäisiä podcasteja julkaistiin jo 2000-luvun alkupuolella, ja podcast-sana alkoi vakiintua tarkoittamaan tilattavaa audiolähetystä. Tällä hetkellä Yhdysvalloissa suosituimmat podcastit keräävät jopa miljoonia kuulijoita, ja lähes puolet väestöstä ilmoittaa joskus kuunnelleensa podcasteja. Ruotsissa podcasteja kuuntelee viikoittain yli 1,4 miljoonaa ihmistä.

Podcastien suosio on lähtenyt nousuun myös Suomessa etenkin alle 45-vuotiaiden koulutettujen kaupunkilaisten keskuudessa. Miksi podcast on taas in?

Äänisisällöt sopivat arjen rytmiin

Arki on muuttunut entistä hektisemmäksi. Multitasking saa meidät sinkoilemaan paikasta toiseen, ja sosiaalisen median feedimme natisee liitoksistaan. Kaipaamme vastapainoksi jotain muuta. Äänisisällöt vapauttavat kätemme ja vievät ajatuksemme muualle. Audiosisältöjen merkityksen kasvun puolesta puhuu myös äänikirjojen kulutuksen räjähdysmäinen kasvu.

Nielsenin tutkimuksessa kysyttiin, miksi vastaajat kuuntelevat podcasteja. 66 % kertoi ”haluavansa oppia jotain uutta”. Lähes puolet vastaajista kuunteli podcasteja rentoutuakseen. Podcast on media, joka istuu meidän elämäämme, se täydentää muita toimia ja sitä voi kuluttaa muiden toimien ohella.

Hyvää sisältöä on tarjolla entistä enemmän

Toinen havainto: laadukkaita podcasteja ja muita äänisisältöjä on tarjolla entistä enemmän ja monista eri aiheista. Hyvä listaus suomalaisista podcasteista löytyy Jakso.fi-sivustolta.

Podcastit ovat verkossa julkaistavia äänitallenteita, jotka monesti muistuttavat sisällöltään ja tyyliltään radio-ohjelmaa. Myös radiotoimijat, kuten Yleisradio (Yle Areena), Sanoma (Supla) ja Bauer Media (RadioPlay), julkaisevat ohjelmiaan podcasteina.

Podcastin tunnuspiirteet

1. Voit kuunnella podcastia silloin kuin haluat. Voit myös tilata podcastin uudet jaksot automaattisesti itsellesi esimerkiksi RSS-feedinä.

2. Podcastien ei tarvitse noudattaa tiettyä ohjelmamuotoa.

3. Ne voidaan tarvittaessa suunnata pienemmälle yleisölle ja näin aihetta voidaan rajata.

Podcasteja kuuntelevat kaikenikäiset

Saksalaisen kyselytutkimuksen (2018) mukaan podcasteja kuuntelevat etenkin nuoret ja nuoret aikuiset, mutta jopa kolmannes podcastien kuuntelijoista on yli 50-vuotiaita.

Tyypillinen podcastien kuuntelija on korkeasti koulutettu, keskimääräistä paremmin toimeentuleva henkilö, jota kiinnostaa sekä teknologia että nykyajan uudet trendit ja ilmiöt.

Podcastien kuuntelijat ovat uskollisia ohjelmien seuraajia. Jos henkilö kuuntelee tiettyä podcastia kerran ja pitää sisältöä kiinnostavana, hän mitä todennäköisimmin kuuntelee ohjelmaa myös jatkossa.

Kuuntelutilanteista tutkimuksessa esiin nousivat erityisesti työmatkat ja esimerkiksi bussin odotus pysäkillä tai ystävän odottelu sovitussa tapaamispaikassa. Tutkimuksen mukaan podcasteja kuunnellaan eniten älylaitteilla.
 

Podcast avaa mahdollisuuksia myös yhteiskunnalliseen viestintään

Podcastit ovat erinomainen tapa kertoa tarinoita ja lisätä kuulijoiden tietoisuutta eri asioista. Podcastin suunnittelu vaatii työtä, mutta itse podcastin tuottaminen ja jakelu on hyvin helppoa. Parhaimmillaan podcastin avulla saadaan kuulijat aidosti kiinnostumaan ja sitoutumaan käsiteltävään teemaan. Ja mikä tärkeintä, he todennäköisimmin palaavat sisältöjesi luokse vastaisuudessakin.

Saksalaisen podcast-tutkimuksen mukaan kuulijat suhtautuvat positiivisesti mainontaan ja sponsorointiin podcasteissa – jopa 87 % vastanneista sanoo hyväksyvänsä sponsorit tai mainonnan podcasteissa. Podcastien hyödyntäminen ei siis aina tarkoita oman podcastin luomista. Monet radiokanavat jakavat ohjelmasisältöjään myös podcasteina, joten viestijän on mahdollista tavoittaa kuulijat myös erilaisten yhteistyömallien ja kumppanuuksien keinoin.

Audiosisällöt ovat usein alihyödynnetty potentiaali. Podcast on hyvä esimerkki sisältömuodosta, joka tarjoaa monia mahdollisuuksia myös yhteiskunnallisille toimijoille, kunhan ne vain ensin rohkaistuvat kokeilemaan sitä. Podcast on läheinen media, se on itse valittua median kulutusta. Podcasteilla kuulijoihin voi luoda syvemmän yhteyden kuin perinteisillä mainosvälineillä.