Tänä vuonna Podcast Day 24 järjestettiin virtuaalisesti 7. kesäkuuta 24 tunnin lähetyksenä. Lähetyksen aloitti Australia, seuraanava oli vuorossa Eurooppa ja viimeisenä Pohjois-Amerikka. Ensimmäisen Podcastdayn loi Radiodays Europe vuonna 2017 ja se järjestettiin Kööpenhaminassa. Tapahtuma muutti Lontooseen vuonna 2019. COVID-19-pandemian myötä vuoden 2020 Lontoon tapahtumasta tuli Podcast Day Online 2020.
Tänä vuonna Radiodays Europe teki yhteistyötä Britannian Podcast Awards ja Australian Podcast Awards -palkintojen kanssa tavoitteenaan rakentaa maailmanlaajuinen Podcast Day 24 -online-tapahtuma.
”Tapahtuma ja sen sisältö olivat todella mielenkiintoisia ja antoivat erinomaisen läpileikkauksen podcast-markkinoista. Toki seminaari oli niin pitkä, ettei koko aikaa ollut mahdollista seurata. Itse keskityin Europan osuuteen, mutta onneksi kaikki esitykset on mahdollista katsoa jälkikäteen”, toteaa Riina Aho, RadioMedian tutkimus- ja kehityspäällikkö.
Tapahtumaa seurasi myös Bauer Median Podcast tuotannosta vastaava Kirsi ’Tipi’ Takala. Tipi nostaa keskeisimmäksi muutokseksi sisällössä kuulijan roolin huomioimisen. ”Jos aikaisempina vuosina Podcastdaysissa ollaan puhuttu hyvin tekijä- ja sisältölähtöisesti podcasteista tyylii ’miksi minä teen tai mitä minä haluan tehdä’, niin tämä oli ensimmäinen vuosi, jolloin korostettiin kuulijaa: kuka tätä kuuntelee, miksi kuuntelee ja mitä kuulija haluaa. Meille radiossa se ehkä on itsestäänselvyys, koska kuulija on aina ollut keskiössä”, Takala kommentoi.
Muutos johtuu todennäköisesti siitä, että podcast-kenttä on kasvanut ja ammattimaistunut. Tarjontaa on niin paljon, että kuulija on välttämätön huomioida. Myös kaupallistaminen on tullut vahvemmin kuvaan ja mietitään mistä kuulijat ovat valmiita maksamaan. Tästä esimerkkinä Englantilainen Redhanded-podcast, joka kerää kuulijoilta joukkorahoituksen kautta kymmenien tuhansien eurojen tulot.
”Podcast Dayssä Yleisradioyhtiöt olivat tänäkin vuonna keskeisessä roolissa. Heidän panoksensa toimialaan on merkittävä tutkimuksen näkökulmasta, mutta he tekevät myös isojen budjettien tuotantoja – usein puhutaan kuukausien tuotannoista. Vaikka kaupalliset toimijat kilpailevat samoista yleisöistä niin uskon, että yleisradioyhtiöt ovat omilla markkinoillaan merkittäviä podcastien kuulijamarkkinoiden kasvattajia”, Aho toteaa.
Yksi mielenkiintoisista tapahtumassa esitetyistä tutkimuksista oli Tanskan yleisradioyhtiö DR:n ”Know your podcast listener – needs and genres”, jonka esitteli Audience Researcher Rasmus Kidde. He halusivat ymmärtää paremmin kuulijoita, eli mikä motivoi heitä kuuntelemaan podcasteja ja minkälainen sisältö kiinnostaa. He havaitsivat, että kolme tärkeintä syytä (tarvetta) kuunnella podcastia ovat:
1. Viihdyn ja rentoudun
2. Sisältö on kiehtova (captivating)
3. Opin jotain uutta.
Uutta podcastia tehdessä on hyvä pitää nämä yllä olevat ohjenuorana.
Lisätietoja: PodcastDay 24