Mikä näistä on Suomen paras radiomainos? Kaiku-radiomainoskilpailun shortlista nyt julkaistu

Tapahtumat
11.2.2022

Suomen ainoan ja samalla merkittävimmän radiomainoskilpailu Kaikun finalistityöt julkistettiin tänään. Viime vuoden parhaita mainoksia kahdeksassa eri kategoriassa sai ehdottaa joulu-tammikuun aikana. Voittaja palkitaan RadioMedian KaikuGaalassa 3.3.2022.

Tämän vuoden Kaiku-kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 142 radiomainosta, joista markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän ammattilaisista koostuva tuomaristo puheenjohtajansa, Omnipressin toimitusjohtaja Sari Mikkonen-Mannilan, johdolla valitsi yhteensä 24 työtä shortlistalle.

”Tuomaristo sai poikkeusolojen keskellä eteensä tasokkaan kattauksen radiomainontaa”, Sari Mikkonen-Mannila sanoo ja jatkaa: ”Shortlistalle nostetut työt ovat sellaisia, joita halusimme kuulla uudestaan ja uudestaan. Niiden suunnitteluun on käytetty aikaa ja osaamista. Ja hauskaakin on tehty vakavissaan. Kiitämme brändille uskollisia, aina vaan huimempia ilakointeja sekä rohkeutta käyttää radiota aiheisiin, joihin sitä ei ole aiemmin käytetty. Myös paikallisen radiomainonnan lisääntyminen ilahdutti.  Oli kunnianhimoisia käsikirjoituksia ja loistavia toteutuksia, ideaa ja erottuvuutta. Ja mikä parasta: mainostaja ei jäänyt töissä epäselväksi”. 

Kaiku-kilpailun tavoitteena on kehittää suomalaisen äänimainonnan tasoa, kohottaa tekijöiden ammattitaitoa sekä lisätä suomalaisen äänimainonnan arvostusta. Kilpailuun sai ilmoittaa töitä, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla 16.11.2020 – 31.12.2021. Kaikussa arvioidaan kategoriasta riippuen mainoksen luovaa ideaa, käsikirjoitusta, kokonaistuotantoa tai vastuullisuutta ja tehokkuutta.

Kahdeksan työkategorian voittajien lisäksi KaikuGaalassa 3.3. palkitaan kilpailun Grand Prix, Vuoden radiomainostaja, Vuoden ääninäyttelijä, Vuoden tuotantoyhtiö, Vuoden mainostoimisto sekä Vuoden mediatoimisto. Toimistokategrioissa julkistetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös shortlistat. 

Shortlistoille pääsivät seuraavat työt:

Tuotteet:
Puuilo – Puuilo
Saimaan Tuore Kesäsarja 2021 – Saimaan Tuore/Finnforel Oy
Valio – Ei lisättyä sokeria – Valio Oy

Palvelut:
Miltä Kuusamo kuulostaa? – Ruka-Kuusamo Matkailu ry
Tärkeintä on lähteminen – Pohjola
Vauhkona vaurioista -sarja – InCar

Yhteiskunnallinen:
Kasvokkain – tarinoita ihmisen ja työn arvosta: Tehy ry
Kosketuksen voima: Muistiliitto
Maskiton meri – Maskiton meri -kampanjan kumppaniryhmä: Orion Oyj, John Nurmisen Säätiö, Kemianteollisuus ry, Yara Suomi Oy, Borealis Polymers Oy, Kemira Oyj, Pidä Saaristo Siistinä ry, Ympäristöministeriö, Muoviteollisuus ry, Gasgrid Finland Oy, Ålandsbanken, Sanoma

Musa & jingle:
Bökö by Pyhimys – Hesburger/Burger-In Oy
Lidl Suomi feat. Spekti – Ay Makarena – Lidl Suomi
Lumme Energian Sähkösoppari – Lumme Energia Oy

Paikallinen:
Musta aukko – Rautio Tools Oy
Parasta livenä – HIFK
Pelipäivän rutiinit -sarja – Jääkiekon SM-Liiga Oy
Stairwell to Heaven – Nosturiliike Sulkala

Yrityskuva:
Morjensta Pörssiin! – Puuilo
Surfin´ T.U.S.K.A – Tuska Festivaali
Vihannes on Närpes (Mitä muuta tarvitsetkaan joulun juhlintaan) – Osuuskunta Närpiön Vihannes
Voi rähmä – Fonum

Teho:
Kotimielenrauhaa – Renoa Group
Kyllähän tämä uskomattomalta kuulostaa – Janneniska
Rockabillyrock – Etelä-Suomen Maalaus- ja kiinteistötyö Oy

Yritysvastuu:
Joulutoiveiden taikapallokakku – K-Supermarket

Vuoden mainostoimisto:
Drama Queen
Folk Finland
hasan & partners
Miltton

Vuoden tuotantoyhtiö/tuottaja:
Bananas Dulce
Filmo
Miracle Sound
Miracle Sound Oulu Oy

Vuoden mediatoimisto:
Dagmar
Foppa
GroupM
Virta UM

Kaiku-kilpailun vuoden 2021 tuomaristo:

Päätuomari:
Sari Mikkonen-Mannila, CEO, Omnipress

Yhteiskunnallinen, yrityskuva:
Eeva Hietalahti,
 markkinointi- ja viestintäjohtaja, Sydänliitto
Elina Bono, Head of Marketing B2B, Sanoma Media Finland
Riku Pousi, Senior Brand Manager, Upfield
Tomi Härmä, Strategy Director, SEK

Tuotteet, palvelut:
Sami Korjus, Copywriter, Director, Folk Finland
Sini Teppola, Creative, hasan & partners
Yrjö Haavisto, Executive Producer, Orange Advertising

Musa/jingle, paikallinen:
Mari Nevala, äänituotantopäällikkö, Bauer Media
Teemu Järvinen, Copywriter, Dreamo
Tommi Solehmainen, Creative Director, Founder, Banana Split

Teho:
Elina Bono, Head of Marketing B2B, Sanoma Media Finland
Sari Mikkonen-Mannila, CEO, Omnipress
Tomi Härmä, Strategy Director, SEK

Yritysvastuu:
Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Neste
Roland Carlsson, markkinointijohtaja, HIFK
Satu Laakso, Marketing Director, Berner

Lisätietoja:

Lisää tietoa ja kuuntelulinkit shortlistan töistä löytyy osoitteesta: https://kaikukilpailu.fi.