Menestyneimpiä radiokampanjoita, osa 1 ja 2

Radiomainonnan 100-vuotissynttäreiden kunniaksi RadioMedia esittelee tämän syksyn aikana maailman menestyneimmät radiokampanjat RadioMedian Linkedinissä sekä nettisivuillaan.

1. Monty Python / Life of Brian

Aloitamme vanhimmasta päästä ja vuodesta 1979, jolloin brittiläinen komediaryhmä Monty Python julkaisi toisen kokoillan elokuvansa nimeltään Life of Brian. Leffaa päätettiin mainostaa vahvasti myös radiossa ja kampanjasta tulikin yksi kaikkien aikojen rakastetuimmista radiokampanjoista Briteissä.

Koska Monty Pythonin väellä (mm. Michael Palin ja John Cleese) oli vahva käsikirjoitusosaaminen, päättivät he itse sekä käsikirjoittaa että tuottaa spotit. Tyylilajiksi valikoitui, myös mainonnan osalta, vahva satiiri ja neljän spotin sarjassa anotaan katsojia tulemaan katsomaan elokuvaa, jotta tekijöiden talous yms. pelastuisi.

Nerokasta, yksinkertaista ja hauskaa, mutta myös ilmeisen toimivaa. Mainostettu elokuva oli saman tien valtava menestys ja siitä tuli mm. Britannian neljänneksi tuottoisin elokuva vuonna 1979.

Kuuntele näytteet spoteista ja riemastu
Life of Brian / kuuntele spotti nro 1
Life of Brian / kuuntele spotti nro 4


OSA 2: Philips videonauhuri 1982

Jatkamme radiomainonnan 100-vuotissarjaa nyt tasan 40-vuotta vanhalla kampanjalla. 80-luvun alussa videonauhurit tekivät tuloaan ja japanilaiset brändit (Sony, Panasonic, Toshiba yms.) olivat vahvoja markkinajohtajia. Europpalainen Philips halusi myös osansa markkinoista ja halusi tavalla tai toisella kertoa kuluttajille, että myös eurooppalainen teknologia pärjää tässä kilpailussa.

Kampanjassa päädyttiin käyttämään sen ajan kuuluisinta komediakaksikkoa Mel Smithiä ja Griff Rhyss Jonesia, joille annettiin suht vapaat kädet toteuttaa briefiä.

Philipsin UK mainostoimistona oli sen ajan huippuihin kuulunut Leagas Delaney, jonka projektijohtaja Chris Macleod on myöhemmin muistellut, että kampanjan toteutus oli lähes painajaismaista, koska koomikkokaksikolla homma lähti studiossa hieman lapasesta… Spotin tarkoitus oli olla 30 sekuntia, mutta se osoittautui täysin mahdotomaksi ja lopullisesta spotista tulikin reilusti yli tuplat pidempi (67 sek). Myös kaksikon huumori ylitti välillä niin toimeksiantajan kuin mainostoimistokin rajat. Lopulliseen spottiin jäi kuitenkin mm. brändin väärä lausuminen (“Firips”), joka saattaisi tänä päivänä jäädä tekemättä.

Kampanja voitti kaikki sen ajan luovat palkinnot ja Philipsin nauhurit lähtivät kauppojen hyllyiltä sukkelaan.

Projektijohtaja Macleod tiivisti kampanjan opit näin:
1. Hyvä briiffi vie pitkälle, mutta ei välttämättä aina legendaarisuuten asti. Siihen tarvitaan myös hetkessä elämistä ja tuotannollisten mahdollisuuksin ymmärtämistä.
2. Sääntöjen rikkominen toimi silloin (ja toimii yhä).
3. Luota talenttiin. Kun niin tekijät, tuottajat kuin spiikkeritkin ovat superammattilaisia, usko heidän intuitioon.

Kuuntele spotti ja riemastu (taas)
Philips Video Recorder 1982 -> kuuntele spotti tästä