Lidl’n ”Väärä mies väärässä paikassa” keräsi Kaiku-radiomainoskilpailussa potin ja kehut

Puolentoista vuoden tauon jälkeen järjestetty Kaiku-radiomainoskilpailu sai kahdeksan uutta voittajaa eilen järjestetyssä KaikuGaalassa. Illan menestyksekkäimmäksi nousi Lidl’n Sportyfeel-lanseerauskampanja, joka keräsi voitot kahdessa eri kategoriassa sekä julistettiin tämän vuoden Grand Prix -voittajaksi. Lidl’n illan täydensi toisella mainoksella otettu kolmas kategoriavoitto.

RadioMedian järjestämässä KaikuGaalassa palkittiin vuosien 2015 ja 2016 parhaat radiomainokset. Uudistunut Kaiku oli saanut kaksi uutta kategoriaa ja nyt voittajat valittiin kahdeksassa eri kategoriassa. Ensimmäistä kertaa mukana oli radion ja muiden medioiden yhteispeliä mittaava integroitu-kategoria sekä radiomainonnan tehokkuutta mittaava teho-kategoria.

Tuomariston puheenjohtajana toiminut Hasan&partnersin senior copywriter Axa Fahler kuvaa Kaikuun osallistuneiden töiden yleistä tasoa kirjavaksi, mutta parhaat erottuivat helposti. Fahler muistuttaa, että radiomainonnan tuottaminen vaatii pitkäjänteistä käsityötä ja erityisosaamista. ”Radiomainonnan tekeminen on kuninkuuslaji, joka vaatii vähän enemmän aikaa. Mutta onnistuessaan se palkitsee hyvin. Parhaimmilla mainoksilla tehdään oikeasti fyrkkaa, kuten tämän vuoden voittajat todistivat,” Fahler arvioi.

Grand Prix’n lisäksi Lidl Suomi keräsi voitot tuote-, yrityskuva- sekä uudessa teho-kategoriassa. Huumorilla höystetty ”Väärä mies väärässä paikassa” -kampanja keräsi vuolaita kehuja jokaiselta tuomariston jäseneltä. ”Lidl’n mainokset olivat lähimpänä täydellisyyttä. Ne avasivat aivan uuden tavan tehdä radiomainontaa. Lisäksi kampanja tarjosi parhaan esimerkin, millä tavoin radiomainonnalla tehdään tulosta,” Fahler summaa tuomariston yksimieliset arviot voittajasta.

Toinen uusi kategoria mittasi radion ja muiden medioiden onnistunutta integraatiota. Yksimielisesti voittajaksi valittu Lähi-Tapiolan Sankari-koulutus sai kiitokset tuomareilta radionatiivisesta toteutuksesta, joka oli aidosti integroitu eri medioihin.

Uudistuneessa Kaikussa kuultiin töitä päättyvän vuoden lisäksi vuodelta 2015. Perinteisesti Kaikun Grand Prix -voittaja palkitaan osallistumisella Cannes Lions -mainoskilpailuun. Tällä kertaa Kaikun poikkeuksellisesti pidentynyt osallistumisaika johti siihen, että Grand Prix voittajaksi valittu, vuoden 2015 puolella lanseerattu, Lidl’n Sportyfeel-kampanja ei Cannes Lionsin aikarajasääntöjen vuoksi voi osallistua kilpailuun. Tuomaristo valitsi sen sijaan Musa&Jingle-kategorian voittajan Finnish Metal Events Oy:n Tuska operetti -mainoksen Cannes Lions -kisaan lähetettäväksi työksi.

Kaikun tuomaristo koostui markkinointiviestinnän nimekkäistä ja kokeneista ammattilaisia. Eri mainosalan toimistoja edustaneet tuomariston jäsenet jääväsivät tarvittaessa itsensä kilpailutöiden arvioinneista, mikäli arvioitava työssä oli mukana heidän edustamansa toimisto.

Lisätietoja:
RadioMedia ry, Inka Luomanmäki
p. 040 165 7010, inka.luomanmaki@radiomedia.fi  

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2015 oli kaupallisen radion kaikkien aikojen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,1,% ja radiomainontaa ostettiin 59,4 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi