Kaiku-radiomainoskilpailun shortlista on julkistettu – parhaat palkitaan RadioGaalassa 16.3.

Tapahtumat
13.2.2018

RadioMedian järjestämään Kaiku-radiomainoskilpailuun osallistui tänä vuonna 133 työtä. Tuomaristo valitsi shortlistalle 22 ehdokasta kahdeksaan eri kategoriaan, jotka ovat Integroitu, Musa & jingle, Paikallinen, Palvelut, Teho, Tuotteet, Yhteiskunnallinen ja Yrityskuva. Radiomainonnassa on nyt selvästi enemmän tarinallisuutta kuin aiemmin.

Mainostoimistoista eniten mainintoja keräsivät Intohimotoimisto Cassius ja Folk Finland neljällä, ja Superson kolmella shortilla. Miracle Sound on tuottanut shortlistan radiomainoksista peräti 14 kappaletta. Mainostajista shortilla erottuivat Lidl ja Sanoma Media Finland, joilta kummaltakin listalle oli päässyt kolme eri työtä.

Kaiku-kisan päätuomarina toimii Supersonin luova johtaja ja partneri Anssi Järvinen. Kategoriatuomareina ovat Bob the Robotin copywriter Heidi Taina, kirjailija Markku RönkköZeeland Familyn copywriter Netta Stenius ja Virta Helsingin toimitusjohtaja Mika Häyrinen. Kaiku-tuomaristo kokonaisuudessaan löytyy täältä.

Anssi Järvinen luonnehtii kilpailun tasoa vaihtelevaksi: ”Suurimmissa kategorioissa eli tuotteissa, palveluissa sekä musa & jinglessä kärki erottui helposti, mutta kärjen järjestyksessä tuomaristolla olikin jumppaamista. Teho-kategoria kärsi osanottajapulasta, sieltä tuomaristo shorttasi vain yhden työn. Koska radio on tunnetusti tehokas media, olisi toivonut näitä ovipumppua laulattaneita kampanjoita myös tuomariston kuultavaksi.”

Järvinen iloitsee muun tuomariston kanssa siitä, että radiomainonnassa hyödynnetään nyt tarinoita.

”Radiomainonnassa on alettu uskoa tarinoiden voimaan. Se on hienoa, sillä siinä radio on parhaimmillaan. Mutta tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että olisi vain yksi tapa kertoa tarinaa. Ja tonaliteetin lisäksi myös spiikkereissä ja dramaturgiassa olisi laajemminkin valinnanvaraa. Oli ilo todeta, että musa & jingle –kategorian yleistaso oli hyvin korkea. Tämäkin on hienoa, sillä radion vahvuuksiin tämäkin trendi nojaa.”

Kategoriavoittajien lisäksi RadioGaalassa 16.3. palkitaan kilpailun Grand Prix -voittaja sekä vuoden tuotantoyhtiö, mainostoimisto ja mediatoimisto. RadioGaalassa palkitaan myös kaupallisen radiotoimialan vuoden merkittävimmät saavutukset RadioAwards -kilpailussa.

RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 88 77,  stefan.moller@radiomedia.fi
RadioMedia ry, projektipäällikkö Inka Luomanmäki, p. 040 1657 010  inka.luomanmaki@radiomedia.fi

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan. Vuosi 2017 oli radiomainonnan neljäs perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,9% ja radiomainontaa ostettiin 63,5 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi