Kaiku-radiomainoskilpailun ilmoittautuminen on käynnissä

Tapahtumat
9.1.2020

Suomen merkittävimmän radiomainoskilpailu Kaikun ilmoittautuminen on käynnissä. RadioMedia ry:n järjestämään kilpailuun voi ilmoittaa radiospotteja 21.1.2020 asti.

Kaupallisen radion 35v-juhlavuotena suomalainen radio ja radiomainonta voivat erinomaisesti. Radioon suunnatut mainospanostukset ovat kasvaneet jo usean vuoden ajan ja radiota käytetään yhä monipuolisemmin myös monikanavaisten kampanjoiden tärkeänä osana. Audion merkitys maailmassa korostuu koko ajan ja radio on siinä merkityksellisessä asemassa.

”Odotamme tämän vuoden Kaiku-radiomainoskilpailuun monimuotoisia ja tuloksekkaita toteutuksia, jotka ovat ihastuttaneet ja hämmästyttäneet kuulijoita vuoden 2019 aikana”, sanoo Stefan Möller, RadioMedian toimitusjohtaja. ”Äänibrändäyksestä ja audion roolista ylipäätään ei ole koskaan puhuttu enemmän kuin nyt ja uskon tämän nosteen myös näkyvän tämän vuoden kilpailussa.”

Vuoden 2019 Kaiku-radiomainoskilpailuun voivat osallistua yksittäiset radiomainokset tai -mainossarjat, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla 15.11.2018 – 31.12.2019 välisenä aikana.

Kilpailussa on seitsemän kategoriaa, joista kuudessa arvioidaan mainoksen toteutusta eri näkökulmilta (luova suunnittelua, käsikirjoituksen idea sekä tuotanto): Tuote, Palvelut, Paikallinen, Yhteiskunnallinen, Musa & Jingle ja Yrityskuva. Seitsemännessä, Teho-kategoriassa, arvioidaan mainoksen tehokkuutta ja tuloksellisuutta.
 

”Radio on loistava ponnistuslauta nuorille suunnittelijoille”

Kaiku-kilpailun vuosittain vaihtuva tuomaristo koostuu kokeneista mainonnan ja kulttuurin vaikuttajista. Tämän vuoden kilpailun päätuomariksi on kutsuttu luova johtaja Erkko Mannila, Miltton Creativesta.

”Vaikka monien mielestä media-alan kilpailuja on vähintäänkin tarpeeksi niin Kaiku-kilpailu on selkeästi ottanut oman roolinsa yhtenä tärkeistä mainoskilpailuista. Olen erittäin iloinen, että saan tänä vuonna toimia tämän hienosti järjestetyn ja radion roolia loistavasti nostavan kilpailun päätuomarina”, Erkko Mannila kommentoi.

Mannilan mukaan radiomainosten sisällöllinen laadukkuus on säilynyt hyvänä viime vuosina toisin kuin monissa muissa mainosmuodoissa. Laatutason nostamiseksi entisestään Mannila toivoo uusia luovia tekijöitä alalle.

”Nuorille suunnittelijoille radio on erinomainen väylä ja ponnahduslauta nousta kärkimainostoimistojen tietoisuuteen. Radiomainonnan kovia tekijöitä on kohtuullisen vähän verrattuna muihin mainosmuotoihin ja radiossa erottumalla pääsee todennäköisesti helpommin ja nopeammin uralla eteenpäin.”

Kaiku-kilpailun shortlista julkistetaan maaliskuussa 2020 ja voittajat palkitaan RadioGaalassa Helsingin Narinkkatorilla 24.4.2020.
 

Lisätietoja antavat:

Stefan Möller, Toimitusjohtaja, RadioMedia ry
stefan.moller@radiomedia.fi, 0400 508 877

Inka Luomanmäki
Projektipäällikkö, RadioMedia ry
inka.luomanmaki@radiomedia.fi, 040 1657010

Alkuperäinen tiedote >>