Kaiku-audiomainonnan kilpailun ilmoittautuminen käynnistyy tiistaina 2. joulukuuta 2025. Samalla kilpailun Teho-kategoria uudistuu merkittävästi: jatkossa radio- tai monimediakampanjoiden mediapanostuksista vähintään 10 prosenttia tulee olla radiota. Aiempi raja oli 20 prosenttia.
Ilmoittautumisen avautumisen yhteydessä käyttöön otetaan myös uudistettu ilmoittautumisjärjestelmä sekä päivitetyt Kaikun verkkosivut, jotka tarjoavat selkeämmän kokonaiskuvan kilpailun kategorioista, ohjeistuksesta ja arviointikriteereistä.
Kaiku on Suomen merkittävin audiomainonnan kilpailu
Kaiku on Suomen johtava audiomainonnan kilpailu, jossa palkitaan luovat, mieleen jäävät ja korkeatasoiset audio- ja radiomainokset. Kilpailussa arvioidaan muun muassa mainoksen laatua, äänimaailman toimivuutta, brändin tunnistettavuutta, kampanjoiden tuloksellisuutta ja vastuullisuusviestintää. Kategorioita on yhteensä yhdeksän.
Kilpailu on tarkoitettu audiomainoksille, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla tai radioyhtiön omistamalla alustalla 17.11.2024–31.12.2025. Mainosten tulee olla tuotettu pääosin Suomessa ja niiden tulee olla lain ja hyvän tavan mukaisia.
Teho-kategorian uudistetut säännöt
Teho-kategorian säännöt uudistuvat vuodelle 2025: jatkossa kategorian kampanjoissa radiopanostuksen vähimmäisosuus on 10 prosenttia. Aiemmin raja oli 20 prosenttia, joten vaatimus on nyt merkittävästi kevyempi ja mahdollistaa laajemman osallistujajoukon. Kategoriaan voidaan ilmoittaa sekä radiokampanjoita että monimediakampanjoita, kunhan vähintään 10 prosenttia mediapanostuksista on radiota.
Muutoksen tavoitteena on tuoda esiin kampanjoita, joissa radio on aidosti merkittävä osa mediakokonaisuutta. Suomessa radio muodostaa keskimäärin noin 5 prosenttia vuosittaisista mediapanostuksista (Kantar Media 2024), joten myös uuden rajan täyttävissä kampanjoissa radioon panostetaan edelleen selvästi keskimääräistä enemmän.
Teho-kategorian arvioinnissa huomioidaan kampanjan tavoitteiden täyttyminen, kuten myynnin kasvu, liidit, markkinaosuuden kasvu, huomioarvo ja tunnettuuden kasvu, ohjaus verkkosivuille tai jokin muu vaikutus kohderyhmässä. Lisäksi tarkastellaan kampanjan tuloksellisuutta sekä radion roolia kokonaisuudessa, jos käytössä on useita medioita. Tuomaristotapaamisessa painotetaan myös mainoksen luovuutta ja korkeatasoista tuotantoa.
Yritysvastuu-kategoriaan täsmennys
Yritysvastuu-kategoriassa mainoksen tulee käsitellä kestävän kehityksen tekoja, tavoitteita, vaikuttavuutta tai yhteistyötä voittoa tavoittelemattomien tahojen kanssa. Mainos ei saa sisältää ostokehotusta. Tuomaristo arvioi erityisesti, miten uskottavasti ja rohkeasti yritys tuo esiin vastuullista toimintaansa. Täsmennyksenä sääntöihin on tuotu myös se, että mainoksen sisällön tulee olla löydettävissä myös ilmoittajan verkkosivuilla, jotta viestintä on läpinäkyvää ja todennettavissa.
Ilmoittautuminen avautuu 2.12.2025
Ilmoittautuminen seuraavaan Kaiku-kilpailuun alkaa 2. joulukuuta 2025 Kaikun verkkosivuilla.