Hieno radiovuosi takana: vuonna 2021 radiota kuunteli viikoittain 4,4 miljoonaa suomalaista

Finnpanelin yhteistyössä Radiomedian ja Ylen kanssa järjestämä Radiovuositilaisuus järjestettiin torstaina 10.2.2022 webinaarina, joka tarjosi näkemysten täyteisen tietopaketin siitä, miten radio ja audio pärjäävät digitalisoituvassa maailmassa. Tilaisuus kokosi linjoille noin 450 radiokanavien, mainostajien ja toimistojen edustajaa. RadioMedian Riina Aho raportoi tapahtuman annista.

Radiovuositilaisuuden aamupäivän kattaus oli monipuolinen: Lena Sandell esitteli vuoden 2021 kuuntelutulokset ja kansainvälisinä vieraina kuultiin kiinnostavia puheenvuoroja Iso-Britanniasta, kun BBC:n ja mainontaa analysoivan IPA:n asiantuntijat valottivat miten audiomarkkina on kehittynyt saarivaltiossa. Dagmar Driven analytiikkajohtaja Ilkka Keskiväli esitteli radion tehokkuutta ja tuloksellisuutta mainosvälineenä. Aamupäivän päätti paneelikeskustelu, jossa pääsimme kuulemaan tuttujen radiopersoonien näkemyksiä audion tekemisestä sekä siitä, kuinka yhteys kuulijaan synnytetään lukuisissa eri kanavissa. Korjaamon lavalle nousivat Jenni Poikelus YleX:ltä, Veronica Verho NRJ:ltä ja Harri Moisio Radio Rockilta. Tilaisuuden moderoijana toimi media-alan moniottelija Jani Halme

Yksi päivän keskeisistä anneista oli: radio on tavoittava media. Vuonna 2021 se tavoitti viikoittain 88 prosenttia suomalaisista ja radiota kuunneltiin päivittäin keskimäärin 2 tuntia 28 minuuttia. Edelliseen vuoteen verrattuna kuuntelu laski hieman (6 minuuttia). Digitaalinen kuuntelu jatkaa kasvuaan: jo kolmasosa suomalaisista käyttää digitaalisia radiopalveluja. Samoin radion ja muun audion kuuntelu kuulokkeilla on yleistynyt. Lisätietoja Radion vuodesta 2021 sekä Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brunin esityksen pääset katsomaan tästä.

Pandemiahavaintoja ja radion vaikuttavuusanalyysiä 

Korona oli myös ajankohtaisena aiheena tapahtumassa mukana. IPA:n eli Iso-Britannian viestintätoimistojen yhteisen etujärjestön tutkimusjohtaja Belinda Beeftink kertoi, kuinka pandemia vaikutti radion kuuntelutapoihin -ja tilanteisiin Britanniassa. Keskeinen työkalu tässä kaikessa on ollut TouchPoints-tutkimus, josta paljastuu myös, miten pandemia on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä. Alison Winter, BBC:n Radio and Music -yksikön johtaja avasi meille BBC:n havaintoja siitä, miten ihmisten rutiinit ja kuuntelukäyttäytyminen ovat muuttuneet viimeisten kahden vuoden aikana. Hän myös kertoi työkaluista, joiden avulla BBC pystyi pandemian aikana reagoimaan yleisön nopeasti muuttuviin tarpeisiin. Belinda ja Alisonin esitykset voit katsoa täältä

Dagmar Driven Ilkka Keskiväli esitteli juuri valmistuneen Radion ROI -meta-analyysin ja kertoi audiomainonnan vaikuttavuudesta. Mallinnuksen tavoitteena on selvittää radiomainonnan vaikuttavuus monesta eri näkökulmasta tarkasteltuna ja sen aineistona on toiminut vajaa 200 Dagmarin ROMI-mallinnusta vuosien 2012–2021 ajalta. Analyysiin voit tutustua paremmin täällä. Mainittakoon jo tässä muutama tulos: 

  • Radiomainonnan ROMI on keskimääräistä korkeampi muihin medioihin verrattuna. Lisäksi kampanjan Total ROMI on merkittävästi korkeampi, kun radiomainonta on mukana media mixissä. 
  • Radiomainonnalla on merkittävästi pidempi myyntivaikutus kuin medioilla keskimäärin 
  • Vuosien 2018–2021 aikana radiomainonta on ainoa media, jolla on ollut tilastollinen yhteys liiketoiminnan mittareihin jokaisessa mallinnuksessa 

Aamupäivän päätti paneelikeskustelu, jossa kolme tunnettua radioääntä Jenni Poikelus, Veronica Verho ja Harri Moisio kertoivat näkemyksiään audion tekemisestä ja miten he synnyttävät ja säilyttävät yhteyden kuulijaan lukuisissa eri kanavissa. Viihdyttävän paneelin pääset katomaan myös tallenteena täältä.

Kaikki webinaarin esitykset voi katsoa tallenteena Finnpanelin sivuilta.