Älykaiutin muuttaa arkea – myös viestinnässä

Artikkelit
31.7.2018

”Alexa, kerro minulle päiväohjelmani.” Tämä voi olla tulevaisuudessa meidän jokaisen ensimmäinen lause, jonka sanomme aamulla herättyämme. Puhe- ja ääniohjaus yleistyy koko ajan. Älypuhelimet ja auton ajotietokoneet ymmärtävät jo antamiamme käskyjä tai esittämiämme kysymyksiä.

”Alexa, kerro minulle päiväohjelmani.” Tämä voi olla tulevaisuudessa meidän jokaisen ensimmäinen lause, jonka sanomme aamulla herättyämme.

Puhe- ja ääniohjaus yleistyy koko ajan. Älypuhelimet ja auton ajotietokoneet ymmärtävät jo antamiamme käskyjä tai esittämiämme kysymyksiä.

Älykaiuttimet tekevät tuloaan

Etenkin Yhdysvalloissa älykaiuttimet, kuten Google Home ja Amazon Echo, ovat yleistyneet räjähdysmäisesti. Älykaiuttimien ideana on helpottaa ihmisten arkea kotona – puheohjauksen avulla voit esimerkiksi ohjata kodin laitteita, kuten televisiota tai stereoita, hakea päivän uutisia tai selvittää, mitä omaan kalenteriin on päivälle merkitty.

Älykaiuttimet ovat eräänlaisia puheohjattavia virtuaaliavustimia. Gartnerin ennustuksen mukaan vuoteen 2020 mennessä 75 %:lla kotitalouksista on käytössään älykaiutin.

Ääniohjauksesta tulee osa arkea

Arkemme täyttyvät sekä työnteosta että erilaisista vapaa-ajan askareista kotona ja kodin ulkopuolella. Etenkin arkea helpottavat ja sujuvoittavat teknologiat ja ratkaisut kiinnostavat meitä.

Älykaiuttimien suosion taustalla on hyvin yksinkertainen asia: ”multitaskingin maailmassa” ääniohjauksella toimivat teknologiat helpottavat arjen pieniä tehtäviä. Kun olet keittiössä tekemässä ruokaa, mitä jos pystyisit keittokirjan selailun sijaan tarkastamaan reseptin ainesosan yksinkertaisesti kysymällä asiaa älykaiuttimelta?

Miten älykaiuttimet muuttavat käyttäytymistämme?

Olemme tottuneet visuaalisiin toimintatapoihin ja käyttöliittymään – televisio, kalenteri, verkkoselailu perustuvat vahvasti visuaalisuuteen. Ääni- ja puheohjaus muuttavat käyttäytymistämme.

Iso-Britanniassa älykaiuttimien on huomattu muuttuvan alun tutustumisvaiheen jälkeen hyvin nopeasti osaksi arjen rutiineja. Tutkimusten mukaan jopa 81 % Amazon Echo -älykaiuttimien hankkineista käyttää laitetta vähintään kerran päivässä. Käyttötarkoitukset ja -tilanteet vaihtelevat nopeista tehtävistä (esim. tietyn asian hakeminen Googlesta) monipuolisiin tehtäviin (esim. oman päiväaikataulun laatiminen).

Kotiympäristössä älykaiuttimet haastavat myös mobiililaitteet. Älypuhelin on useimmiten laite, jota käytämme heti herättyämme (esim. herätystoiminto) ja kun menemme nukkumaan (herätys päälle, seuraavan päivän kalenterin silmäily, some jne.). Älykaiuttimet haastavat kuitenkin puhelimet.

Älykaiuttimet viestinnässä – uhka vai mahdollisuus?

Viestinnän näkökulmasta älykaiuttimien yleistyminen avaa viestinnälle sekä mahdollisuuksia että haasteita.

Suuri osa viestinnästä perustuu visuaalisuuteen ja visuaaliseen käyttöliittymään. Ääniohjauksen ja esimerkiksi Googlesta tehtävien äänihakujen määrän lisääntyessä tulee viestijän huomioida tämä omassa toiminnassaan.

Esimerkiksi Amazon Echo -älykaiuttimien käyttäjistä yli puolet muistaa kuulleensa mainontaa älykaiuttimien kautta, pääkanavana radio-ohjelmat. Eli mediakanavana radio pitää pintansa, mutta sen jakelutavat muuttuvat. Tämä on syytä huomioida entistä paremmin tulevaisuudessa.
 

Audion merkitys viestinnässä kasvaa

Kun ihmisten käyttäytyminen muuttuu, tulee myös viestinnän ja markkinoinnin muuttua sen mukana. Audiosisältöjen merkitys kasvaa koko ajan:

  • Ääni- ja puheohjaus yleistyvät.
  • Audion kuluttaminen on helppoa ja sopii elämänrytmiimme (esim. äänikirjojen ja podcastien suosion räjähdysmäinen kasvu).
  • On demand -musiikkipalvelut, kuten Spotify, ovat suosittuja.

Kun audiosisältöjä kulutetaan entistä enemmän, vaatii se panostamista erilaisiin äänisisältöihin myös viestinnässä. Helppo tapa lähteä liikkeelle on panostaa kuulumiseen radiossa. Uudet tavat kuluttaa äänisisältöjä kasvattavat myös radion kuuntelua muun audion ohella, sillä yksi yleisimpiä tapoja käyttää älykaiuttimia on radion kuuntelu.