Tämän viikon perjantain ja lauantain välisenä yönä 13.2.-14.2. kaupalliset radiokanavat taistelevat yksinäisyyttä vastaan. Jokainen tavallaan, yhteisen asian puolesta.
Radio Nova, Voice, Radio Nostalgia ja Radio Dei tekevät yöllä ohjelmaa klo 22 – 02. Ajankohta on hieno ja symbolinen. Maailman radiopäivä, World Radio Day vaihtuu keskiyöllä ystävänpäiväksi.
Radio Nova esittelee samalla uuden aamutiiminsä Minna Kuukan, Matti Ylösen sekä Tuomas Rajalan.
“Perjantaina katsotaan, miten normaalisti aamulla töitä tekevät pärjäävät yössä. Pääsia, että ollaan kimpassa ja torjutaan yksinäisyyttä”, Novan Matti Ylönen toteaa.
Yöradion uusi tuleminen liittyy kaupallisen radiotoiminnan 30-vuotista taivalta juhlistavaan Hiljaiset-kampanjaan, jossa etsitään keinoja vähentää yksinäisyyttä Suomessa.
“Radio on monen yksinäisen kaveri. Monen ainut kaveri”, pohtii Hiljaiset-kampanjan isä Sami Kuusela.
“Ihan tajuttoman mahtavaa, kuinka radiokanavat ovat lähteneet tähän mukaan. Näin suuri määrä luovaa energiaa tulee tekemään ihmeitä”, Kuusela hehkuttaa.
Pekka Sauri palaa linjoille
Koska kyse on yöradiosta, on luontevaa päästää ääneen myös legendaarinen Yölinjan radiopsykologi Pekka Sauri. Nykyisin Helsingin apulaiskaupunginjohtajana toimiva Sauri on vieraana sekä Radio Nostalgiassa että Radio Novalla.
Radio Nostalgiassa lähetystä juontaa Markus Parkkinen ja Radio Deissä Tiipi Jokinen ja Marjaana Keränen pistävät pyjamat päälle, täyttävät termarit kahvilla ja hipsivät studioon pitämään seuraa hiljaisille klo 23 – 03.
Voicella yöradiota juontavat Voicen Herättäjistä tuttu Samuel Nyman sekä uutistoimittaja ja kolumnisti Rea Haverinen. Lisäksi neljätuntisessa lähetyksessä kuullaan mm. eri julkkisten kertomuksia hiljaisuudesta ja otetaan vastaan kuuntelijoiden puheluita.
Yöradiot Novalla, Voicella ja Nostalgiassa 13.-14.2. klo 22 – 02 sekä Deissä klo 23 – 03.
Lisätiedot:
Sami Kuusela: sami@hupparihorho.fi, p. 044 3234323
www.hiljaiset.fi | www.facebook.com/hiljaiset | #hiljaiset
Hiljaiset on kaupallisten radioiden yhteinen kampanja yksinäisyyden vähentämiseksi Suomessa. Kampanjan alkupuolella aktivoidaan ihmisiä kertomaan tarinoita hiljaisuudesta ja yksinäisyydestä ja samalla kerätään ideoita. Toukokuun 6. julkistetaan näiden ideoiden pohjalta kehitetty palvelu, joka auttaa poistamaan yksinäisyyttä, hälventämään hiljaisuutta. Vielä ei tiedetä, millainen palvelusta tulee, mutta se tiedetään, että sille on tarvetta. Kampanja on Radiomedian rahoittama ja sillä juhlistetaan myös suomalaisen kaupallisen radion 30 vuotta kestänyttä taivalta. Lisätietoja osoitteessa www.hiljaiset.fi