#radioelämää: Vuoden radiomainostaja LähiTapiola uskoo audion voimaan

Artikkelit
21.4.2022

Maaliskuiseen gaalakuukauteen kuului myös KaikuGaala, jossa palkittiin edellisvuoden parhaita radiomainoksia ja radiomainosten tekijöitä. Vuoden radiomainostaja -palkinnon sai LähiTapiola, jonka satsaukset radioon ja audioon ovat kasvaneet viime vuosina merkittävästi. Kysyimme henkilöasiakasliiketoiminnan ja markkinoinnin johtaja Sanna Mylleriltä miksi audiolla on LähiTapiolan toiminnassa niin suuri painoarvo.    

Teksti: Juhani Lassila, kuva: Aki Rask

RadioMedia: Onneksi olkoon palkinnosta! Miksi uskot, että palkinto tuli juuri teille? 

Sanna Myller: Teimme muutama vuosi sitten ison läpivalaisutyön koko toimintaamme ja sen yhteydessä siirryimme sirpaleisesta mediamixistä kohdennettuun malliin. Teimme aika rajun päätöksen, jonka myötä keskitymme nyt vain muutamaan kanavaan ja audio niistä tärkeimpiä. Uudella mallilla pystymme toimimaan hyvin monipuolisesti, tekemään paljon toistoja ja kohdentamaan viestejä eri alueille siten, että esim. Lapissa kuullaan eri viestejä kuin Porissa. Olemme tiukasti tulosohjattu yhtiö ja audioon keskittymällä olemme saaneet markkinoinnin ROI:n eli sijoitetun pääoman tuoton erittäin hyväksi.  

RM: Yksi tuomariston perusteista palkinnolle oli, että LähiTapiola on rakentanut suunnitelmallisesti brändinsä ääntä. Miksi tämä on teille tärkeää?  

SM: Jokaiselle mainostajalle on tärkeää, että erottuu tuhansien mainosten joukosta systemaattisella ja tunnistettavalla tavalla. Me olemme halunneet tehdä erottuvan, tunnistettavan ja joustavan audiobrändin, joka on myös monikäyttöinen. Olemme tehneet äänibrändimme pohjalta monia versioita, jotka soveltuvat myös ns. tavallisten mainosten lisäksi juridisen ja säännellyn toimialan vakavahenkiseen viestintään. Perustana äänibrändillemme on omaleimainen ja erottuva leirinuotiollinen kitaramusiikki.  

RM: Mihin kaikkeen hyödynnätte radiota ja audiota?  

SM: Olemme vasta audiomatkamme alkutaipaleella ja haluamme hyödyntää audiota koko ajan laajemmin. Bauer Media teki meille ansiokkaan lähtöselvityksen, josta lähdimme systematisoimaan audiobrändiämme ja sen laajaa hyödyntämistä. Radiomainontaa teemme jo paljon eri alueilla, mutta audion hyödyntämismahdollisuudet ovat hyvin laajat podcasteista, jonotus- ja toimistoääniin ja kaikkea emme ole vielä päässeet kokeilemaan.  

RM: Miten LähiTapiola tekee audiomainontaa?  

SM: Meillä on hyvin iloinen tilanne, että meillä on hirvittävän hyviä kumppaneita, jotka tekevät tästä mahdollista. Uskon, että rikkaus tulee yhteistyöstä. Jaamme vuoden erilaisiin teemoihin, joiden ympärille rakennetaan kumppaneidemme kanssa erilaisia konsepteja. Audiokokonaisuuttamme ovat Bauerin lisäksi tekemässä Bob the Robot, Bananas Dulce sekä Radly.  

Vuoden radiomainostaja -palkinnon vastaanottivat LähiTapiolan Minna Niemelä (vas), Sanna Myller ja Marko Pöntinen.