Kaupallisten radioiden kattojärjestön RadioMedian vuoden 2018 Kaiku-radiomainoskilpailun ehdokaslista on julkaistu tänään. Kiitosta tuomaristolta keräsi ehdokastöiden selvästi aiemmista vuosista parantunut taso. Kilpailuun osallistui yhteensä 140 radiomainosta, joista tuomaristo valitsi lopulliselle shortlistalle 26 kahdeksaan eri kategoriaan. Kategoria- ja Grand Prix -voittajat julkistetaan RadioGaalassa maaliskuun lopussa.
RadioMedian vuosittain järjestämän radiomainoskilpailu Kaikun shortlistaehdokkaat saivat tänä vuonna tuomariston hykertelemään tyytyväisyydestä. Mainosalan 16 ammattilaisesta koostuvan tuomariston puheenjohtaja Folk Finlandin toimitusjohtaja Tommi Laihon mukaan shortlistalle nousseet työt löytyivät tuomariston värikkäiden keskusteluiden kautta, mutta kuitenkin suhteellisen yksimielisesti.
– Radiomainonta elää selvästi uutta renessanssiaan ja hyviä radiomainosten tekijöitä on nykyisin enemmän ja sen myötä töiden laatu on parantunut. Tänä vuonna jouduimme jättämään hyviäkin mainoksia ulos shortlistalta, Laiho kertoo.
Kaupallisella radiolla on takanaan jo viides perättäinen myynnin ennätysvuosi. Radion kasvanut suosio mainonnan välineenä on saanut useat mainostajat ja mainonnan tekijät lähtemään rohkeasti rikkomaan perinteitä ja se näkyi tämän vuoden ehdokkaissa.
– Vinkkinä mainostajille ja mainosten tekijöille; kannattaa kuunnella radiolähetysten sisältöä. Kaupallisilla kanavilla ohjelmien sisältö voi olla usein räväkkääkin ja se antaa hyvän mittarin. Silloin radiomainonnassakin kannattaa hiukan heittäytyä ja hakea rajoja. Radiomainoksen on oltava häiriötekijä, joka pysäyttää kuuntelijan.
Moni Kaiku-ehdokas oli Laihon mukaan löytänyt mainoksiin uudenlaista kerronnallisuutta ja juonellisuutta.
– Parhaimmillaan hyvä radiomainos on kuin hyvä kuunnelma, josta voi tulla ajan myötä palanen populaarikulttuuria. Tänä vuonna tuomaristo halusi kuunnella muutamia ehdokastöitä yhä uudestaan. Se kertoo näiden töiden onnistumisesta.
Kaiku-radiomainoskilpailun tuomaristo koostuu tänä vuonna 16 mainosalan kokeneesta ja palkitusta ammattilaisesta. Tuomariston valinnassa on erityisesti huomioitu heidän edustamiensa mainostoimistojen aiempi menestys Kaiku-kilpailussa. Mikäli tuomariston jäsenellä on ollut äänestystilanteessa tämän edustaman toimiston oma ehdokas, on tuomari kyseisessä tilanteessa jäävännyt itsensä.
Kaikki vuoden 2018 kategorioiden parhaat ja Grand Prix -voittaja sekä vuoden paras tuotantoyhtiö, mediatoimisto sekä mainostoimisto palkitaan Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä RadioGaalassa 22. maaliskuuta.
Lisätiedot:
RadioMedia ry, Inka Luomanmäki
p. 040 165 7010, inka.luomanmaki@radiomedia.fi
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan. Vuosi 2018 oli radiomainonnan viides perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,5% ja radiomainontaa ostettiin 65,7 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,6 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi