RadioMedian Kaiku-radiomainoskilpailuun osallistui tänä vuonna 134 työtä ja shortlistalle valittiin lopulta 19 työtä. Kaupallisen radion 30-vuotista taivalta juhlistavaan RetroKaiku -kilpailuun osallistui 114 työtä, joista shortlistalle päätyi 20 radiospottia. Molempien kilpailujen tuomaristot keskustelivat radiomainonnan rohkeudesta, tai sen puutteesta.
RadioMedian vuosittain järjestämän radiomainoskilpailu Kaikun shortlistavalinta synnytti tuomaristossa tänä vuonna vilkasta keskustelua. Kymmenhenkisen mainosalan ammattilaisista koostuvan tuomariston puheenjohtaja, mainostoimisto 358:n toimitusjohtaja, Peter Barmer tiivistää mielipiteensä kilpailutöistä.
– Radiomainonnassa on paljon kliseitä ja maininnan ansaitsevat ne, jotka tuovat jotain uutta lähetysvirtaan. Lisäksi kiteyttämisen taito on erittäin tärkeää, Barmer toteaa.
RetroKaikua tuomaroi kuusi alan nuorta lupausta ja heidän mentorinaan toimi useita palkintoja saanut entinen copywriter ja nykyinen kirjailija Markku Rönkkö.
– RetroKaiku-mainosten shortlistalle päätyivät ne spotit, jotka saivat tuomarit samaistumaan ja käkättämään. Radiomainosten käsikirjoittaminen on tiimityötä, jossa tulee ottaa radio välineenä huomioon. Toivoisin nuorilta tekijöiltä jatkossa rohkeutta haastaa asiakkaita, jotta lopputuloksesta tulisi repäisevä, Rönkkö sanoo.
RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller kiitteli molempia tuomaristoja hyvistä keskusteluista ja vastuun kantamisesta.
-Molemmat tuomaristot analysoivat spotteja huolella ja hartaasti. RetroKaikun työt osoittivat, että historiaa ei tarvitse hävetä yhtään. Edelleenkin radiossa toimivat samat elementit kuin 30 vuotta sitten: yllätyksellisyys ja rohkeus, Möller toteaa.
Vuoden 2014 parhaat radiomainokset, sekä RetroKaiku-mainokset palkitaan KaikuGaalassa 22.1.2015.
Lisätiedot:
RadioMedia ry, Inka Luomanmäki
p. 040 165 7010, inka.luomanmaki@radiomedia.fi
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. Se järjestää Kaiku-radiomainoskilpailut sekä RadioGaalan, jossa palkitaan alan parhaat ammattilaiset. RadioMedian toiminta rahoitetaan pääasiassa yhteiskunnallisilla tietoiskukampanjoilla. Vuonna 2013 ostettiin 52,6 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,6 miljoonaa suomalaista.