Vuoden 2013 Kaiku-radiomainoskilpailun shortlistavalinnat herättivät tuomaristossa keskustelua ja naurua

Tapahtumat
13.2.2014

Radioiden ylimmän kattojärjestön RadioMedian Kaiku-radiomainoskilpailuun osallistui tänä vuonna 163 työtä. Shortlistalle valittiin lopulta 20 ehdokasta seitsemään eri kategoriaan. Tuomariston mukaan laajan ehdokaslistan taso oli vaihteleva, mutta muutamat työt erottuivat edukseen.

RadioMedian vuosittain järjestämän radiomainoskilpailu Kaikun shortlistavalinta synnytti tuomaristossa tänä vuonna vilkasta keskustelua. Kymmenhenkisen mainosalan ammattilaisista koostuvan tuomariston puheenjohtaja, hasan & partnersin toimitusjohtaja, Eka Ruola tiivistää näkemyksensä ehdokkaiden tasosta.

– Meidän mainonnan suunnittelijoiden on jatkossa teroitettava kyniämme ja käsikirjoitusten tasoa on ehdottomasti nostettava. Tuotannollisesti töissä ei ollut moitittavaa, mutta radiosta välineenä olisi saatava enemmän irti, Ruola toteaa.

Tämän vuoden Kaiku-tuomaristo määritteli itsensä ankaraksi. Siitä huolimatta muutamat kilpailun ehdokkaat tarjosivat spontaaneita nauruja.

– Lyhyessäkin ajassa voi kertoa tuotteesta riemukkaasti. Radiossa huomiontarve on äärimmäisen iso, sillä ensivaikutelman antamiseen on aikaa vain sekunteja. Huumori tai hyvä musiikki on tässä hyvä keino, mutta hyvän idean arvoa ei saa unohtaa, Ruola muistuttaa.

RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller kiitteli tämän vuoden tuomaristoa intensiivisestä paneutumisesta valintatyöhönsä.

– Jokainen ehdokas herätti tuomariston keskuudessa erittäin hyvää keskustelua. Säälipisteitä ei annettu, vaan kaikki työt analysoitiin huolella.

Kaiku-radiomainoskilpailuun osallistuneista 163 ehdokkaasta valittiin 20 mainosta shortlistalle seitsemään eri kategoriaan. Kategoriavoittajien joukosta valitaan Grand Prixin voittaja, joka matkaa Cannes Lions -mainosfestivaaleille. Radiomainosten lisäksi äänituotantoyhtiöiden ja mainostoimistojen ammattilaisista koostuva raati valitsee vuoden parhaan ääninäyttelijän.

Vuoden 2013 parhaat radiomainokset sekä vuoden ääninäyttelijä palkitaan KaikuGaalassa 3. huhtikuuta.

Lisätiedot:
RadioMedia ry, Inka Luomanmäki
p. 040 165 7010, inka.luomanmaki@radiomedia.fi

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. Se järjestää Kaiku- ja Raiku-radiomainoskilpailut sekä RadioGaalan, jossa palkitaan alan parhaat ammattilaiset. RadioMedian toiminta rahoitetaan pääasiassa yhteiskunnallisilla tietoiskukampanjoilla. Vuonna 2013 ostettiin 52,6 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.