Euroopan unionin uusi medianvapausasetus on tullut voimaan 8.8.2025. Sen tavoitteena on turvata median moniarvoisuus ja toimituksellinen riippumattomuus sekä luoda yhtenäiset pelisäännöt mediapalvelujen sisämarkkinoille. Asetus tuo mukanaan uusia velvollisuuksia niin mediapalveluntarjoajille, viranomaisille kuin julkisille toimijoille. Suomessa asetuksen toimeenpanosta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, jolle on tullut uusia tehtäviä asetuksen myötä.
Omistustiedot avoimesti esiin
Mediapalveluntarjoajien on jatkossa julkaistava verkkosivuillaan tiedot omistajistaan, myös välillisistä ja tosiasiallisista omistajista sekä edunsaajista. Samat tiedot toimitetaan myös Traficomille, joka ylläpitää julkista omistustietokantaa. Sen avulla kuka tahansa voi tarkistaa median omistussuhteet.
Lisäksi mediapalveluntarjoajien tulee raportoida Traficomille vuosittain, kuinka paljon mainostuloja ne saavat viranomaisilta tai muilta julkisilta tahoilta. Ensimmäiset raportit koskevat vuoden 2026 tietoja, jotka julkaistaan vuonna 2027.
Yrityskaupoista ilmoitus myös Traficomille
Median yrityskaupoista tulee jatkossa ilmoittaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lisäksi myös Traficomille, mikäli tietyt liikevaihtokriteerit täyttyvät. Traficomin tehtävänä on arvioida, miten kauppa vaikuttaisi median moniarvoisuuteen ja toimitukselliseen riippumattomuuteen sekä osapuolten toimintaedellytyksiin.
Valtionmainonta läpinäkyväksi
Asetus edellyttää viranomaisilta ja muilta julkisilta toimijoilta vuosittaisia raportteja valtionmainonnasta. Julkaistavista tiedoista tulee käydä ilmi mainontaan käytetyt euromäärät, hankinnat sekä palveluntarjoajien taustayhtiöt. Ensimmäiset tiedot julkaistaan vuonna 2027, ja ne koskevat vuoden 2026 mainontaa.
Traficomin mukaan tämä lisää merkittävästi julkisen mainonnan läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa sen seurannan käyttäjäystävällisessä muodossa.
Lähde: Traficom