Media-alan tutkimussäätiön järjestämä Think Ink -innovaatiokilpailun voittajaksi on valittu Basso Median VidCast-niminen applikaatiohanke.
Vielä julkaisematon, testivaiheessa oleva VidCast on mobiililaitteisiin suunniteltu podcast-applikaatio. VidCast eroaa perinteisestä podcast-palvelusta siten, että palvelussa podcasteja rikastutetaan videolla.
Applikaation käyttäjä voi täten valita, haluaako vain kuunnella vai sekä kuunnella että katsella käyttäjien luomia sisältöjä.
VidCast on suunniteltu matalan kynnyksen, yhteisölähtöiseksi, julkaisualustaksi, johon kuka tahansa voi helposti nauhoittaa ja jakaa sisältöjä muille käyttäjille kuunneltavaksi tai katsottavaksi. Palvelu hyödyntää paitsi omaa alustaansa, myös miljoonayleisöjä omaavia Youtubea ja Soundcloudia. Palvelun varsinainen oivallus liittyy kuitenkin applikaation seuraavaan kehitysvaiheeseen.
”VidCast yhdistää tubettamisen ja podcastaamisen ”vidcastaamiseksi”. Applikaatiomme on edennyt demovaiheeseen, ja ensimmäiset käyttäjätestit on suoritettu kera erittäin positiivisen palautteen. Applikaation varsinainen pihvi piilee kuitenkin jatkokehitykseessä, jossa tulemme keskittymään perinteisen median, meidän tapauksessa radiokanavan ja applikaation yhdistämiseen niin, että applikaatio palvelee perinteistä mediaa, eikä päinvastoin”, VidCast-projektin vetäjä ja Basso Median toimitusjohtaja Riikka Reunanen kertoo.
Palkinto julkistettiin eilen tiistaina Mediapäivä-tapahtumassa Helsingin Finlandia-talolla. Pääpalkinto on 80 000€. Tuomaristo painotti valinnassaan VidCastin innovatiivista toimintamallia, ja sen toimialalle tarjoamaa uudistamispotentiaalia. Demoa ovat olleet tekemässä yhdessä Basso Median kanssa Koodiviidakko ja Dingle.
Lähde: Basso