Suomen ainoan ja samalla merkittävimmän radiomainoskilpailu Kaikun voittajat on julkistettu. KaikuGaalassa palkittiin viime vuoden parhaat mainokset kahdeksassa eri kategoriassa. Yrityskuva-kategorian voittanut Puuilon Morjensta Pörssiin! palkittiin myös kilpailun Grand Prix -pääpalkinnolla.
Tämän vuoden Kaiku-kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 142 radiomainosta, joista markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän ammattilaisista koostuva tuomaristo valitsi kahdeksan eri kategorian voittajat.
KaikuGaalassa palkittiin myös Vuoden radiomainostaja, Vuoden ääninäyttelijä, Vuoden tuotantoyhtiö, Vuoden mainostoimisto sekä Vuoden mediatoimisto. Gaalassa jaettiin myös kaksi Kultainen mikki -palkintoa. Tuhansia äänimainoksia spiikannut Titta Jokinen sai palkinnon elämäntyöstään ääninäyttelijänä ja Jarkko Tamminen palkittiin viime vuoden parhaana ääninäyttelijänä.
”Tänä vuonna raati oli voittajista hyvin yksimielinen ja ylpeä”, tuomariston puheenjohtaja, Omnipressin toimitusjohtaja Sari Mikkonen-Mannila sanoo ja jatkaa: ”Joukossa oli vahvoja mainostajia, jotka pistävät kerta kerran jälkeen paremmaksi sekä mainostajia ja aiheita, joita harvemmin radiossa on kuultu. Grand Prix -voittaja nousi selkeästi yli muiden. Puuilolla on selkeä äänistrategia ja ensimmäisenä se uskalsi tehdä radiovetoisen kampanjan pörssiin menemisestä. Listautumismainonnan ei tarvitse olla ryppyotsaista.”
”Haluan vielä painottaa, miten hienoa on, että meillä on vapaa media, vapaa kaupallinen radio ja markkinatalous. Uskon, että viimeaikaisten tapahtumien myötä radiossa kuullaan tulevana vuonna räjähdysmäinen kasvu yhteiskunnallisessa- ja yritysvastuumainonnassa”, Mikkonen-Mannila jatkaa.
Tuomariston mukaan Grand Prix -voittaja Puuilon Morjensta pörssiin! -mainoksessa on kaikki kohdillaan: ”Mainostajan brändi ja mainoksen sanoma tulevat radiomainoksessa selkeästi esille. Konsepti, käsikirjoitus ja äänimaailma ovat aivan loistavat. Mainoksen aihe on radiossa uutta, mikä yllättää kohderyhmän ja löytää varmasti myös uusia kohderyhmiä. Mainostaja on käyttänyt mainonnassaan johdonmukaista äänistrategiaa, ja äänen käyttäminen pääasiallisena välineenä on ollut mestarillista niin kuluttajille kuin sijoittajille. Morjensta vaan, voittaja voi totisesti iloita suorituksestaan”, tuomaristo perustelee.
Kaiku-kilpailun voittajat:
Tuotteet:
Puuilo – Puuilo
Palvelut:
Miltä Kuusamo kuulostaa? – Ruka-Kuusamo Matkailu ry
Yhteiskunnallinen:
Kasvokkain – tarinoita ihmisen ja työn arvosta: Tehy ry
Musa/jingle:
Lidl Suomi feat. Spekti – Ay Makarena – Lidl Suomi
Paikallinen:
Pelipäivän rutiinit -sarja – Jääkiekon SM-Liiga Oy
Yrityskuva:
Morjensta Pörssiin! – Puuilo
Teho:
Kyllähän tämä uskomattomalta kuulostaa – Janneniska
Yritysvastuu:
Joulutoiveiden taikapallokakku – K-Supermarket
Grand Prix:
Morjensta Pörssiin! – Puuilo
Vuoden radiomainostaja:
LähiTapiola
Vuoden mainostoimisto:
Miltton
Vuoden tuotantoyhtiö:
Miracle Sound
Vuoden mediatoimisto:
GroupM
Vuoden ääninäyttelijä:
Jarkko Tamminen
Kultainen mikki -elämäntyöpalkinto:
Titta Jokinen
Kaiku-kilpailun tuomaristo:
Päätuomari:
Sari Mikkonen-Mannila, CEO, Omnipress
Yhteiskunnallinen, yrityskuva:
Eeva Hietalahti, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Sydänliitto
Elina Bono, Head of Marketing B2B, Sanoma Media Finland
Riku Pousi, Senior Brand Manager, Upfield
Tomi Härmä, Strategy Director, SEK
Tuotteet, palvelut:
Sami Korjus, Copywriter, Folk Finland
Sini Teppola, Creative, hasan & partners
YrjöHaavisto, Executive Producer, Orange Advertising
Musa/jingle, paikallinen:
Mari Nevala, äänituotantopäällikkö, Bauer Media
TeemuJärvinen, Copywriter, Dreamo
TommiSolehmainen, Creative Director, Founder, Banana Split
Teho:
Elina Bono, Head of Marketing B2B, Sanoma Media Finland
Sari Mikkonen-Mannila, CEO, Omnipress
Tomi Härmä, Strategy Director, SEK
Yritysvastuu:
Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Neste
Roland Carlsson, markkinointijohtaja, HIFK
Satu Laakso, Marketing Director, Berner
Lisätiedot:
Inka Luomanmäki, inka.luomanmaki@radiomedia.fi, p. 040 165 7010
Stefan Möller, stefan.moller@radiomedia.fi, p 0400 508 877