Suomen ainoa ja samalla merkittävin radiomainoskilpailu, Kaiku, alkoi tänään. Radiomainoksia ja radiomainossarjoja voi ilmoittaa mukaan kisaan 17.1.2022 asti. Vuosittaisen Kaiku-kilpailun järjestää kaupallisten radioiden kattojärjestö RadioMedia.
Kaiku-kilpailun tavoitteena on kehittää suomalaisen äänimainonnan tasoa, kohottaa tekijöiden ammattitaitoa sekä lisätä suomalaisen äänimainonnan arvostusta. Tänään alkaneeseen kilpailuun voi ilmoittaa töitä, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla 16.11.2020 – 31.12.2021. Kaikussa arvioidaan kategoriasta riippuen mainoksen luovaa ideaa, käsikirjoitusta, kokonaistuotantoa tai vastuullisuutta ja tehokkuutta. Parhaat radiomainokset palkitaan KaikuGaalassa keväällä 2022.
Yritysvastuu mukana nyt toista vuotta
Viime vuonna lanseeratussa Yritysvastuu kategoriassa arvioidaan mainoksen vastuullisuutta eri näkökulmista. Arviointikriteereihin kuuluvat mm. se millä tavalla mainos tuo esille mainostajan vastuullista toimintatapaa, miten tavoitteisiin on päästy ja minkälaista yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa on tehty. Lisäksi huomioidaan se, kuinka rohkeasti yritys toiminnallaan ottaa kantaa vastuulliseen toimintaan tai ottaa vastuullisuuden huomioon viestinnässään.
Tämän vuoden kilpailussa on yhteensä kahdeksan kategoriaa:
- Tuotteet: vuoden paras tuoteaiheinen radiomainos
- Palvelut: vuoden paras palveluaiheinen radiomainos
- Paikallinen: vuoden paras paikallinen radiomainos
- Musa / jingle: vuoden paras musa/jingle-radiomainos
- Yhteiskunnallinen: vuoden paras yhteiskunnallinen radiomainos
- Yrityskuva: vuoden paras yrityskuvaa rakentava radiomainos
- Yritysvastuu: vuoden paras yritysvastuullinen radiomainos
- Teho: vuoden tehokkain mainoskampanja
”Radiomainonnan tekijä on paljon vartijana”
Alkaneen Kaiku-kilpailun tuomaristo muodostuu markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän ammattilaisista. Jokaisella kategorialla on omat tuomarinsa ja päätuomarina toimii Omnipressin toimitusjohtaja Sari Mikkonen-Mannila. Sarin odotukset äänen voittokulun jatkumisesta ovat korkealla.
”Ääni elää nyt kukoistuskauttaan. Radio on mukana buumissa, jota podcastit, äänikirjat ja teknologian kehitys ovat siivittäneet”, Sari Mikkonen-Mannila sanoo ja jatkaa: ”Radion kuuntelu on siirtynyt autosta enemmän kotiin ja radion kanssa multitaskataan: kokataan, urheillaan ja tehdään työtä. Siksi radiomainonnan tekijä on paljon vartijana. Kuinka mennä jonkun kotiin häiritsemättä niin, että tapaamisesta jää hyvä mieli? Niin, että sanoma jää mieleen positiivisesti ja parhaassa tapauksessa luottokortti viuhuu samantien? Entisenä mainonnan suunnittelijana olen todella iloinen päästessäni keskustelemaan tuomaristojen kanssa vuoden 2021 tasosta ja näkemään, millaisia ideoita ja käsikirjoituksia Suomen parhaat ovat saaneet aikaan. Toivon, että löydämme tekijöiden joukosta niin uusia rohkeita mainostajia kuin tekijöitäkin.”
Kaiku-kilpailun tuomaristo:
Päätuomari:
Sari Mikkonen-Mannila, CEO, Omnipress
Yhteiskunnallinen, yrityskuva:
Eeva Hietalahti, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Sydänliitto
Elina Bono, Head of Marketing B2B, Sanoma Media Finland
Riku Pousi, markkinointiammattilainen
Tomi Härmä, Strategy Director, SEK
Tuotteet, palvelut:
Sami Korjus, Copywriter, Folk Finland
Sini Teppola, Creative, hasan & partners
Yrjö Haavisto, Executive Producer, Orange Advertising
Musa/jingle, paikallinen:
Mari Nevala, äänituotantopäällikkö, Bauer Media
Teemu Järvinen, Copywriter, Dreamo
Tommi Solehmainen, Creative Director, Founder, Banana Split
Teho:
Elina Bono, Head of Marketing B2B, Sanoma Media Finland
Sari Mikkonen-Mannila, CEO, Omnipress
Tomi Härmä, Strategy Director, SEK
Yritysvastuu:
Mika Hyötyläinen, Vice President, Marketing Communications, Neste
Roland Carlsson, markkinointijohtaja, HIFK
Satu Laakso, Marketing Director, Berner
Lisätietoja
Stefan Möller,
Toimitusjohtaja, RadioMedia ry
stefan.moller@radiomedia.fi, 0400 508 877
Inka Luomanmäki
Projektipäällikkö, RadioMedia ry,
inka.luomanmaki@radiomedia.fi, 040 165 7010
Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-radiomainoskilpailun. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,5 miljoonaa suomalaista.