Radioplayer on soinut Suomessa jo vuoden

Kansainvälinen audiosisältöjen alusta Radioplayer lanseerattiin Suomen markkinoille tammikuussa 2023. Radioplayer on vuoden aikana kasvanut Suomessa merkittäväksi radionkuuntelun lähteeksi.

Radioplayer Suomen maajohtaja Riina Ahon mukaan yhtiön ensimmäinen vuosi Suomessa on ollut vaiherikas. Vuoden aikana on rakennettu ja syvennetty yhteistyötä eri maiden Radioplayer-toimijoiden kanssa, ja samalla on viety Radioplayerin kansainväliseen työryhmään pohjoismaista osaamista.

Radioplayer-perheeseen liittyi viime vuonna viisi uutta maata, ja tämän vuoden alussa naapurimaamme Viro liittyi myös mukaan. Radioplayer soi tällä hetkellä yhteensä 22 maassa ja Euroopan ulkopuolisena maana mukana on myös Kanada. Neuvottelut laajentumisesta myös Aasian sekä Amerikan markkinoille on aloitettu.

”Suomessa Radioplayer kattaa yli 90 % suomalaisista radioasemista. Suomi on myös ylittänyt muut Radioplayer-maat kuulijaluvuillaan: kansainvälisessä vertailussa Suomi nousi joulukuussa toiseksi suurimmaksi suhtautettuna kuuntelijamäärä väestön kokoon. Metadatan suhteen on vielä hieman tekemistä, ja siihen toivoisimme jokaisen radioaseman panostusta”, sanoo Aho.

Kansainvälisen Radioplayerin uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin viime vuonna Yann Legarson, joka on tuonut ideoillaan ja luomallaan uudella strategialla uutta kasvua. Kasvun mahdollistaa uusien jäsenmaiden lisäksi perustajajäsenten BBC:n, Globalin, Bauer Media Audion UK:n sekä Radiocentren tekemä merkittävä investointi.

Kehityksen keskiössä autoteollisuus ja data

Vuonna 2024 Radioplayerin kehityksen keskiössä tulevat olemaan autoteollisuus ja data.

Ahon mukaan yksi keskeisimmistä tavoitteista on säilyttää radio autossa: ”Becoming the leading hybrid radio solution in Europe and worldwide in order to maintain the prominence of the radio in the car environment and not only”.

Autoteollisuus on vaativa kohderyhmä ja se edellyttää autoon liitetyltä applikaatiolta täydellistä käyttökokemusta. Modernin käyttöliittymän lisäksi Radioplayerin on edustettava laajasti koko kyseisen maan radioasemia, sekä tuoda palveluun kattavasti asemilta saatava metadata: kanavalogot, ohjelmatiedot kuvien kanssa ja ”nyt soi” – tiedot. Asemien tuottama metadata on keskeinen kilpailuvaltti kaikissa vastaanottimissa ja se tuo radion käyttökokemukseltaan lähemmäksi verrattuna kilpaileviin medioihin.

”Toinen vuoden 2024 kehityskohteista on data. Kuuntelusta tuotettavan datan laatu ja määrä tulevat paranemaan. Tavoitteena on mahdollistaa radioasemille datan integroiminen omiin järjestelmiin, mutta myös selkeä dashboard nopeaan tilannekatsaukseen”, kertoo Aho.

Radioplayerin käytön kasvun myötä sitä edeltävä audiopalvelu Radiot.fi tulee hiljenemään. Radiot.fi-palvelua ei ole enää ylläpidetty Radioplayerin lanseerauksen jälkeen ja loputkin streamit tullaan poistamaan helmikuun 2024 aikana.

Radioplayer Suomi -palvelun omistaa Radiosoitin Suomi Oy, joka on RadioMedian ja Ylen yhteisomistuksessa oleva yhtiö. Radioplayer on kansainvälisestikin voittoa tavoittelematon organisaatio.

Artikkeliin liitetty henkilö

Riina Aho

Tutkimus- ja kehityspäällikkö 0400 621 134