Kaupallisen radion kesä 2018 on ollut huikea menestys. Se on mainosmyynnillä mitattuna kaikkien aikojen paras radiokesä. Kesäkuukausina radio kasvoi yhteensä 9,3 prosenttia. Kesä-, heinä- ja elokuu ovat kaikki olleet erikseen mitattuna ennätyskuukausia.
Elokuun yksityiskohdat tarkentuvat Kantar TNS:n tarkistuksessa, mutta RadioMedian keräämän tiedon mukaan myös elokuu on radion kaikkien aikojen paras elokuu. Kasvua elokuussa kertyi mainosmyyntilukujen perusteella 2,9 prosenttia. Kumulatiivisesti (kuukaudet 1-8) radio on 4,6 prosentin kasvussa.
Syitä menestykseen on enemmän kuin yksi. Suomessa on poikkeuksellisen monipuolinen kanavatarjonta ja meillä on laaja valikoima erilaisia radiosisältöjä verrattuna muihin maihin. Jokaiselle suomalaiselle löytyy se oma suosikkikanava. Radioyhtiöt ovat myös positioineet kanavansa niin, että jokaiselle kuuntelijalle löytyy monipuolista tarjontaa niin valtakunnallisesti, alueellisesti kun paikallisestikin. Ja erikoisradiot tuovat tähän oman lisänsä.
Kaupalliset radiot ovat onnistuneet pitämään kuuntelijamäärät korkealla tasolla ja kaupallisesti radiotoimiala on kasvattanut osuuttaan markkinasta Suomessa.
Ja lopuksi: Vuoden toisella kvartaalilla oli radion osuus mainoskakusta historialliset 7 prosenttia. Kaupallinen radio on neljänneksi suurin mainosmedia. Upeaa!
Stefan Möller
RadioMedian toimitusjohtaja