Radioalan edunvalvonta saa uuden ryhmittymän, kun 14 ammattiyhdistystä Euroopassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Australiassa yhdistävät voimansa ja muodostavat World Radio Alliancen (WRA). Egtan aloitteesta syntynyt uusi maailmanlaajuinen WRA-ryhmä edistää radion vahvuuksia ja voimaa ympäri maailmaa.
Unescon kansainvälisen radiopäivän yhteydessä julkistettu radioyrityksiä, liittoja ja myyntiyhtiöitä edustavan maailmanlaajuisen kauppajärjestöjen ryhmän tavoitteena on edistää ja osoittaa laajasti radion ja audion voimaa ja arvoa mediaympäristössä mm. jakamalla parhaita käytäntöjä ja puhumalla yhtenäisellä äänellä.
WRA:n mahdollistama uusi, useiden maanosien välinen, yhteistyö korostaa radion monia vahvuuksia, radion ainutlaatuista markkinointivoimaa, mainostekniikan ja datan ääntä sekä innovaatioiden luomia mediamahdollisuuksia. Yhteistyöllä halutaan entistä vahvemmin osoittaa ja näyttää keinoja, miten kuuntelijat ja markkinoijat voivat liittyä tämän mobiilin, monikäyttöisen median jännittävään kehitykseen.
WRA:n perustajajäsenet Suomen RadioMedian ohella ovat Radiocentre (Iso-Britannia), Radiozentrale (Saksa), Audify (Alankomaat), RAB (USA), Bureau de la Radio (Ranska), VIA – Association of AV Media (Belgia), ACR – Associaciò Catalana de Ràdio (Espanja), Radiocentre Ireland, FCP AssoRadio (Italia), Radio Connects (Kanada), Itävallan kaupallisten yleisradioyhtiöiden liitto (VÖP), Commercial Radio Australia sekä egta – International Association of TV & Radio Sales houses.
Lucy Barrett, Radiocentren UK:n asiakasjohtaja, on valittu uuden organisaation presidentiksi. Hän edustaa Allianssia ulkopuolisille sidosryhmille ja ohjaa ryhmän toimintaa. Caroline Gianias, Kanadan Radio Connectsin presidentti työskentelee yhdessä Lucyn kanssa World Radio Alliancen varapuheenjohtajana.
”Minulla on kunnia olla juuri perustetun World Radio Alliancen ensimmäinen presidentti”, Lucy Barrett, World Radio Alliancen presidentti ja Radiocentre UK:n asiakasjohtaja kommentoi. ”Nyt on oikea hetki yhdistää voimat ja puhua kollektiivisella äänellä. Viime vuosikymmenen aikana olemme nähneet kaupallisempien ääniformaattien, kuten musiikin suoratoistopalveluiden ja podcastien nousun, mutta kaupallisten radioiden hallitseva asema alalla on säilynyt melko ennallaan. Mutta kuten mediamaailmassa usein tapahtuu, uusien formaattien kasvuun liittyvät odotukset ja käsitykset ovat irti tästä todellisuudesta. Maailman pienentyessä, kun mediapäätökset tehdään usein kokonaisilla alueilla ja mantereilla, on ratkaisevan tärkeää, että kokoonnumme yhteen kertomaan radion menestystarinaa johdonmukaisesti ja yhtenäisesti.”
Katso WRA:n esittelyvideo
Lisätietoja WRA:n verkkosivuilta