Kaupallisen radiotoimialan väkeä ja tekoja palkitsevan RadioAwards-kilpailuun ilmoittautuminen on alkanut tänään. Kilpailua on uudistettu, ja mukana on tänä vuonna uusia kategorioita. Lisäksi joidenkin kategorioiden ilmoittautumiskriteerejä on laajennettu.
Tänään ilmoittautumisensa startanneeseen RadioAwards-kilpailuun on tuotu uusia kategorioita vanhojen rinnalle. Täysin uusia kategorioita ovat vuoden some, vuoden valtakunnallinen radiomyyjä sekä vuoden paikallinen radiomyyjä.
Vuoden some –kategoriassa arvioidaan sometekoa tai radiokanavan koko vuoden sosiaalisen median käyttöä vuoden aikana. Vuoden some on voinut luoda merkittäviä ilmiöitä, osallistanut kuuntelijoita, tehnyt radiojuontajista tähtiä tai se on merkittävällä tavalla ohjannut yleisöä sosiaalisen median kautta radioon.
Uudessa vuoden radiomyyjä –kategoriassa arvioidaan yksittäisen henkilön työpanostusta radiokanavan myyntihenkilönä. Kategoria on jaettu kahtia valtakunnallisten ja paikallisten radiokanavien myyjien osalta.
Tänä vuonna muutamien kilpailukategorioiden ilmoittautumiskriteerejä laajennettiin ja samalla kategorioiden nimiä päivitettiin. Vuoden sisällöntekijä –kategoriassa (entinen vuoden radiotoimittaja) ovat mukana nyt kaikki radiokanavilla työskentelevät sisällöntekijät toimittajasta verkko- tai sosiaalisen median sisällöntuottajaan. Vuoden musiikkipäällikkö/musiikkituottaja –kategoriassa (entinen vuoden musiikkipäällikkö) arvioidaan nyt myös musiikkipäälliköiden lisäksi musiikkituottajia. Ohjelmapäällikkö/tuottaja –kategoriaan (entinen vuoden ohjelmapäällikkö) voi ilmoittaa nyt myös kanavan tuottajia.
Uusilla nimillä kulkevat myös seuraavat kategoriat: vuoden luova ratkaisu (entinen vuoden asiakaspromootio) sekä vuoden tapahtumatoteutus (entinen vuoden radiotapahtuma). Kaikki tapahtumalliset promootiot ilmoitetaan vuoden tapahtumatoteutus –kategoriaan riippumatta siitä ovatko ne kanavan omia vai onko toteutus tehty yhdessä asiakkaan kanssa.
Kilpailun ilmoittautuminen päättyy 15. joulukuuta.
RadioAwards-kilpailun tarkoituksena on arvioida kaupallisen radiotoimialan vuoden merkittävimpiä saavutuksia, inspiroida toimialaa sekä nostaa alan tunnettuutta ja arvostusta. Tuomaristona toimii vuosittain vaihtuva ammattituomaristo. Radiokanaville tarkoitettuihin 16 eri kategoriaan voivat ilmoittautua RadioMedian jäsenradiokanavat ja kannatusjäsenet. Kilpailua on tänä vuonna ollut mukana kehittämässä RadioMedian hallituksen asettama toimikunta, joka koostuu radioyhtiöiden edustajista. Kilpailun shortlista julkaistaan 13.2.2018 ja voittajat palkitaan RadioGaalassa 16.3.2018.
Lisätietoja:
RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 88 77, stefan.moller@radiomedia.fi
RadioMedia ry, projektipäällikkö Inka Luomanmäki, p. 040 1657 010 inka.luomanmaki@radiomedia.fi
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2016 oli kaupalliselle radiolle kolmas perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 2,9% ja radiomainontaa ostettiin 61,2 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi