Madridissa 19. kesäkuuta järjestetyssä WorldDAB Automotive -konferenssissa radioalan kansainväliset toimijat esittelivät yhteisen aloitteen nimeltään ”Radio Ready for Connected Cars”. Tavoitteena on varmistaa, että radio säilyttää keskeisen roolinsa myös tulevaisuuden yhä digitaalisemmissa, verkottuneissa ja automatisoiduissa autoissa.
Aloitteen taustalla ovat kolme keskeistä periaatetta, jotka ohjaavat suunnittelua ja yhteistyötä autoteollisuuden kanssa:
- Radiolla tulee olla selkeä ja näkyvä paikka auton käyttöliittymässä, ja sen käytön tulee olla helppoa.
- Radiosovellusten tulee löytyä helposti ilman piilottamista monikerroksisten valikoiden taakse.
- Ääniohjauksen täytyy toimia luotettavasti, jotta radion käyttö olisi sujuvaa myös ajon aikana.
Alan keskeiset toimijat ovat sopineet yhteisestä eurooppalaisesta visiosta, jonka suuntaviivoja kuvataan yhteistyössä. Seuraava askel on keskustelujen käynnistäminen autovalmistajien sekä aggregaattorien, kuten Radioplayerin ja Xperin, kanssa.
Yhtä tärkeää kuin tekninen valmius autoteollisuudessa on myös se, että radioyhtiöt kykenevät tarjoamaan laadukasta metadataa ja toimivia sovelluksia. Yhteistyö on siis kaksisuuntaista: autot on suunniteltava radiovalmiiksi ja radiotoimijoiden on kehitettävä läsnäoloaan digitaalisissa ympäristöissä.
Aloitteen takana on monipuolinen ja vahva kansainvälinen työryhmä, johon kuuluu jäseniä muun muassa seuraavista organisaatioista: EBU (European Broadcasting Union), AER (Association of European Radios), Bauer Media, BBC, Global, NRJ, RTL, Radio France ja Sveriges Radio.
Suomessa radio on yhä vahvasti läsnä ihmisten arjessa. 75 % suomalaisista kertoo, että heillä on oma suosikkiradiokanava. Ääni, musiikki ja ohjelmat tarjoavat viihteen lisäksi tärkeää tietoa ja turvallisuutta esimerkiksi liikennetiedotteiden ja varoitusten muodossa. On tärkeää, että tämä merkitys ei katoa autojen teknologisen kehityksen myötä.