Saksalaisen mediatoimisto Mediaplusin teettämän tutkimuksen mukaan radiolla on ylivoimaisesti pienin kontaktikohtainen hiilijalanjälki vertailtaessa eri medioita.
Tutkimuksessa syntyi myös median hiilijalanjälkilaskuri Green GRP, jonka avulla voi laskea oman kampanjansa kontaktikohtaisen hiilijalanjäljen. Green GRP -laskurin käytön yhteydessä on myös mahdollista kompensoida kampanjan hiilijalanjälki Climate Partners -yhteistyökumppanin avulla. Työkalu siis mahdollistaa hiilineutraalien mediakampanjoiden toteuttamisen.
Alla esimerkkejä eri medioiden hiilidioksidipäästöistä Saksassa. Tiedossamme ei ole, että olosuhteet Suomessa olisivat niin erilaiset, että niillä olisi hiilijalanjälkeen olennaista vaikutusta.
- Radiomainonta 10 000 kontaktia = 1 kg CO2-päästöjä
- TV-mainonta lineaarinen 10 000 kontaktia = 18 kg CO2-päästöjä
- Verkkomainos, 10 000 mainoksen näyttökertaa = 33 kg CO2-päästöjä
- Ulkomainos, 10 paikkaa = 34 kg CO2-päästöjä
- Liikkuva kuva verkossa, 10 000 mainoksen näyttökertaa = 40 kg CO2-päästöjä
- Sanomalehti puoli sivua, 5000 levikki = 61 kg CO2-päästöjä
Käyttäessäsi radiota mainontaan teet siis hyvää ympäristölle. Eikä tämä koske vain itse mediaa. Radiomainoksien tuotanto on myös ehdottoman ilmastoystävällistä, koska kameratiimin ei tarvitse matkustaa ympäri maailmaa eikä paperia tarvitse tulostaa.
- Linkki laskuriin (saksaksi)