Voittamaton Jaajo Linnonmaa jälleen paras radiojuontaja
Viime vuoden parhaita radiontekijöitä juhlittiin tänään RadioGaalassa. Ammattilaistuomariston ja radioasemien valintojen sekä yleisöäänien perusteella RadioAwards-palkinnot jaettiin 18 eri kategoriassa parhaille radioammattilaisille, -kanaville ja levy-yhtiöteollisuudelle. Parhaaksi radiojuontajaksi äänestetylle Jaajo Linnonmaalle voitto oli jo kuudes.
Kaupallisten radioiden kattojärjestön RadioMedian järjestämässä vuotuisessa RadioGaalassa palkittiin tänään vuoden 2015 parhaat radioammattilaiset. Äänestystuloksista vastasivat mainonnan, markkinoinnin ja median ammattilaisista koostuva raati sekä yleisö, joka antoi tänä vuonna huimat 167 000 ääntä.
Parhaaksi radiojuontajaksi yleisö valitsi jo kuudennen kerran Radio Suomipopin Jaajo Linnonmaan. Vuoden parhaaksi radiobiisiksi nousi yleisön äänien perusteella JVG:n ”Tarkenee” -kappale.
Tuomaristo teki puheenjohtajansa, musiikkivaikuttaja Wemppa Koivumäen, johdolla voittajavalinnat 12 eri kategoriassa. Vuoden paikallisradioksi valittiin Radio Ramona länsirannikolta ja valtakunnalliseksi radioksi Radio Suomipop. Tuomaristo kiitteli voittajakanavien määrätietoisuutta ja intoa.
– Radio Ramona kuulostaa kokoaan suuremmalta ja on onnistunut yhdistämään taitavasti paikallisuuden ja valtakunnallisuuden. Suomipopin kasvutyö on vuorostaan ollut jatkuvaa ja se ohitti nyt ensimmäisenä kanavana Novan. Kanava on säilyttänyt tuoreutensa tarjoten puhtaasti kotimaista sisältöä., Koivumäki avaa tuomariston valintoja.
Parhaana radiotoimittajana palkittiin Anna Perho (Supla, Nelonen Media), ohjelmapäällikkönä Kristiina Komulainen (LOOP) ja pitkän radiouransa musiikkipäällikkönä tehnyt Mikko Harjunpää palkittiin Kultainen mikrofoni -erityispalkinnolla.
– Palkituissa persoonissa halusimme lähettää alalle viestin ammattitaidon, laadun ja tuloksiin johtavan osaamisen puolesta, Koivumäki linjaa.
Vuoden paras myyntitiimi löytyi Radio Porista ja radiopromootio Radio Helsingistä. Porissa ei pieni markkina-alue estänyt saavuttamasta suuria tuloksia. Radio Helsingin rohkea varainhankintaprojekti taas valloitti kahvipöytäkeskustelut ympäri Suomen. Bassoradion Kirkkohallitukselle toteuttama Pappien pesula oli vuoden paras asiakaspromootio. Rohkea ja luova toteutus sai kirkon kirjaimellisesti jalkautumaan ihmisten keskuuteen. Vuoden radiotapahtumana juhlittiin Radio Rockin järjestämää Apulannan konserttia, jossa toteutettiin innovatiivisesti ja onnistuneesti uudenlaista tapahtumamallia.
Lisätietoja:
RadioMedia ry, Inka Luomanmäki
p.040 165 7010, inka.luomanmaki@radiomedia.fi
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2015 oli kaupallisen radion kaikkien aikojen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,1,% ja radiomainontaa ostettiin 59,4 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi