Nuoret löysivät jälleen radiokanavat

Radio on noussut takaisin nuorten suosituimmaksi viihdemediaksi. Musiikin suoratoistopalvelut, tilaus- ja verkkovideopalvelut eivät ole vähentäneet nuorten radion kuunteluun käyttämää aikaa. Finnpanelin vuoden 2015 radiotutkimuksen mukaan kaupallisia radiokanavia kuunteli viime vuonna 9-24-vuotiaista yli 80%.

Radiota kuuntelee päivittäin 3,7 miljoonaa suomalaista yhteensä noin kolme tuntia päivässä. Radion kokonaistavoittavuus on kasvanut viime vuodesta ja kaupallisten kanavien osalta myös kuunteluun käytetyt minuutit ovat lisääntyneet. Tuoreen Finnpanelin kansallisen radiotutkimuksen* mukaan erityisesti nuorten osuus kaupallisen radion kuuntelussa on kasvussa. Verrattaessa nuorten (9-24v.) päivittäin käyttämää aikaa musiikin kuunteluun suoratoistopalvelu Spotifyssä ja Youtubessa on kaupallisten radiokanavien osuus 60% päiväkuuntelusta. Radiota kuunnellaan päivässä tunti 15 minuuttia, Spotifytä 30 minuuttia ja Youtubea 21 minuuttia.

RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller korostaa, etteivät suoratoistopalvelut ole radiolle kilpailijoita, vaan ne täydentävät musiikin kulutusta ja palvelevat kuuntelijoita. Radiolla on kuitenkin elementtejä, jotka kiinnostavat erityisesti nuorempia ikäryhmiä.

– Kaupallinen radio elää nuorten keskuudessa uusrenessanssiaan. Radio tarjoaa kiintymisen mahdollisuuksia vahvojen henkilöbrändeihin perustuvan fanikulttuurin avulla. Myös sosiaalisen median avulla tapahtuva vuorovaikutus on tärkeä osa nuorten sitoutumista kanaville, Möller toteaa.

Viime vuosi oli kaupallisille radioille kaikilla mittareilla ennätyshyvä. Mainosmyynti oli suurempaa kuin koskaan aiemmin. Myös kuuntelu- ja tavoitettavuusosuuksilla mitattuna voidaan radion todeta voivan hyvin. Kaupallisen radion kokonaiskuuntelu kasvoi kahdella minuutilla vuonna 2015. Tulevaisuudessa radioalan on tärkeää huomioida tekniset kehityssuunnat.

– Ei perinteisiä radiovastaanottimia osteta enää samoin kuin ennen, vaan radion on oltava mukana kaikissa laitteissa, jotka ovat jo käytössä kuten puhelimessa. Käytännössä yhdellä napinpainalluksella on saatava suosikkijuontaja tai -kanava heti korviin.

Viime vuoden parhaat radioammattilaiset palkitaan RadioGaalassa 18.3.

* Lähde: KRT 2015, Finnpanel

Lisätietoja: RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 88 77,  stefan.moller@radiomedia.fi

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2015 oli kaupallisen radion kaikkien aikojen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,1,% ja radiomainontaa ostettiin 59,4 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi