MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa

Koulutukset
10.9.2025

MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu maksuton verkkokoulutus, joka tarjoaa mahdollisuuden syventää osaamista mediasuunnittelussa ja mainonnan ostamisessa eri mediaryhmissä. Koulutuskokonaisuus koostuu seitsemästä moduulista, ja jokaisesta suorituksesta saa oman sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat tällä hetkellä ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.

Koulutuksen tavoitteena on hyödyttää sekä yksilöitä että koko yhteiskuntaa. Kun mainostajat osaavat sijoittaa mainosrahoja vastuullisesti kotimaisiin medioihin, niiden asema vahvistuu Suomessa. Samalla sertifiointi tarjoaa yksilöille väylän kehittää ammatillista osaamistaan ja osoittaa se työnantajille.

MediaGuru on Suomessa ensimmäinen koulutus ja sertifikaatti, joka kokoaa kaikki mediaryhmät samaan kokonaisuuteen. Nyt on mahdollista olla edelläkävijä, ja suorittaa sertifikaatit ensimmäisten joukossa”, toteaa MediaGuru-ohjausryhmän puheenjohtaja ja Haaga-Helian kehityspäällikkö Tarja Autio.

Koulutus kattaa seitsemän eri moduulia: television, radion, uutis- ja aikakausmediat, ulkomainonnan, digimedian, intermediasuunnittelun sekä vastuullisuuden. Jokaisessa moduulissa käsitellään muun muassa mediasuunnittelun perusteita, strategista käyttöä, hinnoittelua, mittaamista, kampanjasuunnittelua sekä alan luovia trendejä.

Kokonaisuus on rakennettu tiiviissä yhteistyössä alan johtavien asiantuntijoiden, järjestöjen ja yritysten kanssa. MediaGuru-hankkeen keskeisiä kumppaneita ovat muun muassa Aikakausmedia ry, Screenforce Finland, RadioMedia ry, Outdoor Finland – Suomen ulkomainosliitto sekä Media Metrics Finland Oy.

Koulutusta on kehitetty myös vastuullisuuden näkökulmasta. Keskustelussa on korostettu sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää mediasijoittamista. Suomessa mainostajat käyttävät vuosittain 1,4 miljardia euroa mainostilan ostoon.

Koulutukset herättelevät oppijaa ajattelemaan, mihin nämä mainosrahat voisi ohjata mahdollisimman vastuullisesti ja antavat näkökulmia yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumiseen. Toivommekin, että koulutus toimisi keskustelun avaajana ja mahdollisimman monet jakaisivat näkemyksensä kotimaisen median tulevaisuudesta avoimesti ilman vastakkainasettelua”, sanoo MediaGuru-hankkeen asiantuntija ja Haaga-Helian opettaja Sari Haavisto.

Mediasuunnittelun osaamisen vahvistaminen ja sertifiointi on tunnistettu tärkeäksi myös kansainvälisesti, ja MediaGurua osarahoittaa Euroopan unioni (ESR+).

Lisätietoa MediaGurusta Haaga-Helian sivuilta.

Lähde: Haaga-Helia, MediaGuru