Kooste Egtan Marketing & Sales Meeting -tapahtumasta lokakuun alussa

Tapahtumat
31.10.2022

Egtan vuotuinen tapahtuma Marketing & Sales Meeting keräsi lokakuun alussa Tukholmaan salillisen broadcastereiden edustajia vaihtamaan ajatuksia ja ideoita radiosta, podcasteista ja mainonnasta.

Teksti: Riina Aho

Vaikka digitaalisuus, teknologia ja data tuntuvat ohjaavan pitkälti toimialan tulevaisuuden keskustelua, nousivat radion menestyscaseissa edelleen esille yleisötapahtumat, kuuntelijakilpailut ja ohjelmasponsorointi. Kolmen eri maan katto-organisaation edustajat toivat esityksissään esille, millaista työtä he tekevät rakkaan mediansa eteen. Tapahtumassa esiintynyt RadioMedian Riina Aho kertoi muun muassa RadioGaalasta ja RadioAwards-kilpailun vaikuttavuudesta ja medianäkyvyydestä.

Uusia teknologiainnovaatioita käytössä mediayhtiöillä

Päivän ensimmäiset puheenvuorot keskittyivät teknologiaan ja dataan. Esimerkiksi Norjan Viaplayn P4 Groupilla on hyödynnetty kirjautumispalveluiden dataa ja kehitetty räätälöidympää sisältöä ja tuotteita kuuntelijoille sekä parempia kohdentamisvaihtoehtoja mainostajalle. Saksan RMS esitteli juuri lanseeratun Podcast Ad Planner -suunnittelutyökalun, joka helpottaa oikealaisten podcast-yleisöjen löytämistä. Adswizz esitteli teknologiaratkaisujaan digitaalisen äänimainonnan koko ekosysteemin hallintaan.

Kronehitin strategiajohtaja kertoi kiinnostavista teknologian mahdollistamista sisältöinnovaatioista, kuten EVA:n – puhuvan ei-ihmiskollegan – joka lukee Bagen FM:ssa ilta- ja yöaikaan sää- sekä liikennetiedot synteettisellä äänellään.  Hit Radio FFH Saksassa taas on mahdollistanut kuulijoiden valita itse musiikkimakunsa, mutta puheosiot säilyvät kaikilla aseman kuulijoilla samana.

Luovia ratkaisuja

Teknologian jälkeen siirryttiin keskustelemaan radion luovasta potentiaalista esimerkkien voimin. DGP Media oli onnistuneesti sitouttanut brändikumppaneita ja tavoittanut eri kohderyhmiä erilaisten tapahtumien ja kilpailuiden avulle. Heidän kesäinen rantatapahtuma keräsi valtavan yleisön ja onnistuneen brändi-integraation paikan päällä. Vastaavasti Bitcoin-kilpailu kanavalla tuotti yli 7 miljoonaa puhelua kahdessa tunnissa. Lisäksi DGP Media onnistui Ikean ja Legon sponsoroimassa hyväntekeväisyystapahtumassa tuottamaan merkittävän avun sitä tarvitseville lapsille.

Ruotsin Viaplay esitteli onnistuneita ja tehokkaita sponsorointikampanjoita, joilla brändit ovat tavoittaneet kuluttajat, ohjanneet liikennettä verkkosivuille ja löytäneet uusia asiakkaita.

Mielenkiintoinen puheenvuoro kuultiin Belgian VARin markkinointipäälliköltä, joka kertoi heidän haasteistaan nuoren sukupolven mediasuunnittelijoiden kanssa ja siitä, miten he pyrkivät saamaan uuden sukupolven mediasuunnittelijat kiinnostumaan radiosta ja ottamaan sen mukaan kampanjasuunnitelmiin. VAR keskittyi faktojen esilletuomisen lisäksi elämysmarkkinointiin ja suunnittelijoiden mukaan ottamiseen live-tapahtumiin. Tapaamisiin tuotiin pelielementtejä, joilla suunnittelijoilla oli mahdollisuus voittaa lippuja festivaaleille. Videotarinoita tyytyväisistä radiomainostajista ja -suunnittelijoista jaettiin laajasti uutiskirjeissä ja blogiartikkeleissa muistuttamaan radion voimasta.

Päivä oli täynnä inspiraatiota ja kattaus oli monipuolisempi kuin mitä koosteeseen voi mahduttaa. Mikäli jokin aihealue herätti sinussa kiinnostusta, voit pyytää lisätietoja riina.aho@radiomedia.fi