Kylmä kesä ei ajanut ihmisiä ulkomaille, sillä kaupallisten radioiden kuuntelu sekä mainosmyynti kasvoi kesällä ennätystahtia. Heinäkuussa kaupalliset radiot ohittivat Yleisradion 51,1% kuunteluosuudellaan. Myös mainosmyynti oli kovassa nousussa ja kasvua tuli heinäkuussa 11%.
Kaupallinen radio jatkaa talouden taantumasta huolimatta hyvien tulosten tekemistä. Niin kuunteluosuudet kuin mainosmyynti ovat olleet vahvassa nousussa koko kuluvan vuoden, eikä kesäaika tehnyt kasvutrendiin poikkeusta.
Markkinatutkimusyrityksen TNS:n* eilen julkaiseman tutkimuksen mukaan radiomainonta kasvoi heinäkuussa 11 % ja sen osuus mediakakun kokonaismyynnistä oli 11,5 %. Samaan aikaan mainonnan kokonaismäärä kutistui 2,7% vuoden takaisesta. Myös kuunteluosuuksissa kaupallinen radio ohitti usean vuoden jälkeen Yleisradion. Finnpanelin tuoreen radiotutkimuksen* mukaan heinäkuussa kaupallisen radion osuus kaikesta kuuntelusta oli 51,1 % ja kuunteluosuus touko-heinäkuun ajalta oli kaupallisilla kanavilla 50,3 %. Kuunteluosuus mitataan kertomalla kuunnellut minuutit kuuntelijoiden määrällä.
RadioMedia ry:n toimitusjohtaja Stefan Möllerin mukaan syitä radion kesämenestykseen ei kannata etsiä vain säästä tai loma-ajasta.
– Toki kesäaikaan monilla on radioon liittyviä perinteitä, mutta hyvissä luvuissa on ennemminkin kyse pitkäjänteisen työn hedelmistä. Kaupallinen radio on kehittänyt vuosia sisältöjään ja palveluitaan. Monista kanavista on tullut tunnettuja brändejä, joita kuunnellaan kesämökin laiturillakin.
Kasvua on tullut tasaisesti niin valtakunnallisten kuin paikallisradioiden myynnissä ja kuunteluosuuksissa. Myös viime kesänä lanseerattu Radiot.fi nettiradio on nostanut suosiotaan. Heinäkuun aikana palvelulla oli 140 000 käyttäjää ja kuunteluajat ovat selkeässä kasvussa.
Lisätietoja: RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 8877
* Lähteet:
Finnpanel Oy, KRT heinäkuu ja touko-heinäkuu 2015
TNS Ad Intelligence heinäkuu 2015