Vuosi 2014 on ollut kaupalliselle radiotoimialalle erinomainen ja kasvu näyttää jatkuvan vuoden loppuun saakka. Tavoitteena on radiotoimialan historian paras tulos. Vuoden toistaiseksi paras kasvukuukausi oli lokakuu, jolloin radiomainontaa myytiin yli 5,8 miljoonan euron edestä.
Kaupallisten radioiden kattojärjestön RadioMedia ry:n jäsenasemiltaan keräämien tietojen mukaan radioiden mainosmyynti sekä liikevaihto ovat olleet vahvassa kasvussa koko vuoden 2014. Lokakuun liikevaihtotietojen mukaan kasvua oli 21% verrattuna edelliseen vuoteen. Kun verrataan vuoden 2013 kymmenen ensimmäisen kuukauden tulosta tämän hetkiseen kasvuvauhtiin on radioiden tulos 9,5% edellä vuoden takaista.
RadioMedia ry:n toimitusjohtajan Stefan Möllerin mukaan vahva kasvu selittyy osaksi sillä, että radio on onnistunut adaptoitumaan erinomaisesti asiakkaiden tarpeisiin ja pystyy tarjoamaan kustannustehokkaasti monimediallisia mainosratkaisuja.
– Myynti- ja kasvulukujen perusteella radion koko vuosi on ollut hyvä ja radiomainonnan määrä on kasvanut joka kuukausi. Kaksinumeroisia kasvukuukausia oli jo maaliskuussa (12,6 %) sekä kesäkuussa (12,4 %). Lokakuu kuitenkin yllätti positiivisesti, koska vertailukuukausi oli plussalla. Ilahduttavaa oli myös se, että erityisesti pitkän linjan radiotoimijat sekä toimintaansa uudistaneet radioyhtiöt onnistuivat hyvin myynnissään, Möller toteaa.
RadioMedia ry:n tekemien laskelmien mukaan radion positiiviset kasvuluvut eivät näytä hidastuvan vuoden kahtena viimeisenäkään kuukautena. Mikäli keskiarvollinen kasvuprosentti jatkuu marras- ja joulukuun ajan, tulee radiotoimiala tekemään historian parhaimman tuloksensa vuodelta 2014.
– Näiden tuloksien valossa pääsemme käynnistämään kaupallisten radioiden 30-vuotisjuhlavuotta entistä vahvempina.
Lisätietoja: RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 8877 stefan.moller@radiomedia.fi