Kaupallisten radioiden mainosmyynti on ottanut vahvan loppukirin lähestyttäessä vuoden loppua. Tänään julkistetun TNS Gallupin mediamainontaseurannan* mukaan radioiden marraskuun myynti oli 31,5% enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan. Radioiden vuoden kokonaispotista odotetaan uutta ennätystulosta.
Media-alan murroksesta ja mainoskakun kutistumisesta huolimatta radion tulokset ovat jatkaneet vuositasolla kasvuaan jo toista vuotta. TNS:n tuoreen tutkimuksen perusteella muun media-alan sukeltaessa miinukselle nousi radion myynti vahvasti. Vaikka marraskuun luvut olivat RadioMedian toimitusjohtajalle Stefan Möllerille positiivinen yllätys, ei kokonaistuloksen kehitys ole sattumaa.
– Radiot ovat selvästi löytäneet oikean tavan ratkaista asiakkaiden haasteita vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Koko ajan kehitetään uusia tuotteita ja uusia kanavia, jotka tuottavat uusia innovaatioita. Ei tässä ole kyse yhtäkkisestä rypistyksestä, vaan pitkäjänteisestä työstä.
Möller myöntää, että vuosi on ollut radioiden mainosmyynnissä vuoristorataa. Huippukuukausien jälkeen on välillä nähty miinusmerkkisiäkin jaksoja. Vuoden kokonaistulos näyttää kuitenkin rikkovan viimevuotisen tulosennätyksen.
– Kuukausikohtaisiin lukemiin vaikuttaa kampanjoiden allokointi, mikä näkyy yksittäisten kuukausien luvuissa. Nyt voidaan kuitenkin jo arvioida koko vuoden myyntiä ja todeta, että tähänastiset luvut indikoivat vuositason ennätysmyyntiä kaupallisille radioille.
Myynnin kasvu on näkynyt tasaisesti niin valtakunnallisilla kuin paikallisilla radiokanavilla.
– Pääsääntöisesti valtakunnallisten kasvu on ollut kaksinumeroista ja paikallisradiopuolella muutamat ovat saaneet jopa kolminumeroista kehitysprosentteja, Möller avaa marraskuun myyntilukuja.
Hyvä kaksivuotisjakso lupaa hyvää ensi vuodellekin. Mutta Möllerin mukaan ennustettavuus alalla on vaikeaa, sillä kaupanteko on lyhytjänteistä ja media-alalla valalla olevat muuttujat, kuten yrityskaupat, toimilupa-asiat ja tulevat sääntelyn purkamiset saattavat vaikuttaa myynnin tuloksiin.
Lisätietoja: RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 8877 stefan.moller@radiomedia.fi
Lähde:
TNS Ad Intelligence marraskuu 2015
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2014 oli kaupallisen radion kaikkien aikojen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 9,4% ja radiomainontaa ostettiin 57,3 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi