Vuosi 2014 oli kaupalliselle radiotoimialalle kaikkien aikojen paras kokonaismyynnin ollessa yli 57.000.000 € *. Kun jokainen kuukausi oli edellisvuotta parempi, tuli kasvua vuoteen 2013 verrattuna yhteensä 9,4%.
Kaupallisten radioiden edellinen myyntiennätys oli vuodelta 2011 ja se rikkoontui nyt, vaikka mennyt vuosi ei ollut Suomessa erityisen hyvä markkinointi-investointien osalta.
RadioMedia ry:n toimitusjohtajan Stefan Möllerin mukaan vahva kasvu selittyy osaksi sillä, että radio on onnistunut adaptoitumaan erinomaisesti asiakkaiden tarpeisiin ja pystyy tarjoamaan kustannustehokkaasti monimediallisia mainosratkaisuja.
– Radiolta on onnistunut mainiosti digitaalisuuden ja perinteisen eetterin yhdistäminen. Tämä on auttanut meitä muuttuvassa mediakentässä ja tuonut viime vuonna kiitettävästi uusia mainostajia radion piiriin, Möller toteaa.
Myyntiluvuista käy ilmi, että kaupalliset radioyhtiöt ovat saaneet myyntiinsä rullamaan kaikkialla Suomessa. Radion suuri tavoittavuus ja hyvä kustannustehokkuus ovat toimineet niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin.
– Näiden tulosten valossa on hyvä lähteä kaupallisen radion 30-vuotisjuhlavuoteen entistä vahvempina, jatkaa Möller.
Kaupallinen radio täyttää Suomessa 30 vuotta keväällä 2015. Asiaa muistetaan läpi vuoden ja yhtenä merkittävänä teemana on radion oma Hiljaiset.fi-kampanja, jonka tavoitteena on löytää keinoja yksinäisyyden vähentämiseen Suomessa.
Lisätietoja: RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 8877
*Tarkka luku on 57.255.030 € ja se pohjautuu RadioMedia ry:n jäsenasemiltaan keräämiin tietoihin mainosmyynnistä 1-12/14.
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. Se järjestää Kaiku- ja Raiku-radiomainoskilpailut sekä RadioGaalan, jossa palkitaan alan parhaat ammattilaiset. RadioMedian toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla ja yhteiskunnallisilla tietoiskukampanjoilla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi