Ensi keväästä alkaen kaikki radioalan palkinnot jaetaan yhdessä tapahtumassa. Näin Kaiku-radiomainoskilpailu yhdistyy radion tekijöitä palkitsevaan RadioGaalaan. Uuden suurgaalan nimenä säilyy RadioGaala.
Kaupallisen radion kattojärjestö RadioMedia on tähän asti järjestänyt vuosittain kaksi gaalatapahtumaa. Aiemmin RadioGaalassa palkittiin parhaita kaupallisen radioiden toimijoita, tekijöitä sekä musiikkia. KaikuGaala taas jakoi palkinnot radiomainonnan saralla tuottajille, suunnittelijoille, mediatoimistoille ja mainostajille. Maaliskuussa järjestettävän uusitun RadioGaalan tavoitteena on koota saman katon alle niin radioalan kuin mainonnan ammattilaiset sekä mainostajat.
RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möllerin mukaan kaupallisen radioalan pitkäaikainen taloudellinen kasvukäyrä näkyy alan toimijoiden keskuudessa positiivisena ilmapiirinä.
– Uskon, että kahden ammattilaisgaalan yhdistäminen luo mukavasti lisää hyvää pöhinää. Kun vauhdikkaina juhlijoina tunnettu luova mainosväki ja radioammattilaiset kokoontuvat nyt yhdeksi illaksi, ei luvassa voi olla mitään muuta kuin kaikkien aikojen bileet.
Uusittu radion suurjuhla järjestetään 16. maaliskuuta 2018 Helsingin Messukeskuksessa ja sinne odotetaan yli 600 vierasta.
Vuoden radiojuontajaäänestys on ollut vuodesta toiseen yksi Suomen eniten ääniä keräävästä yleisöäänestyksestä. Viime vuonna Radio Suomipopin Jaajo Linnomaa voitti äänestyksen seitsemännen kerran.
Kaiku-radiomainoskilpailuun osallistuvien töiden ilmoittautuminen käynnistyy 30. lokakuuta. RadioGaalan yleisöäänestys alkaa puolestaan tammikuun 15. päivä.
Lisätietoja:
RadioMedia ry, toimitusjohtaja Stefan Möller p. 0400 50 88 77, stefan.moller@radiomedia.fi
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat. Vuosi 2016 oli kaupalliselle radiolle kolmas perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 2,9% ja radiomainontaa ostettiin 61,2 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi