Kaupallisella radiotoimialalla on ollut kaikkien aikojen menestynein kausi RAJARin *) uusimpien radioyleisölukujen mukaan Isossa-Britanniassa. Kaupallisten radioiden yleisö on kasvanut sekä kvartaali- ja vuositasolla mitattuna.
Lokakuun lopulla julkaistut vuoden 2022 kolmannen kvartaalin tiedot osoittavat,
että kaupallisten radioiden tavoittavuus on kasvanut vuodessa 1,4 miljoonalla kuuntelijalla ennätykselliseen 38,2 miljoonaan viikoittaiseen kuuntelijaan Isossa-Britanniassa.
Kaupallisen radion kuunteluosuus on myös kaikkien aikojen korkein, 50,9 %, ja kaupallisen radion yhteenlaskettu kuunteluosuus on nyt jo toista kvartaalia peräkkäin suurempi kuin BBC:llä.
Rajarin mukaan radion online-kuuntelun määrä on nyt 24 %, kun se vuositasolla on 18 %. Älykaiuttimet sisältävän online-kuuntelun kasvua vauhdittaa erityisesti kaupallisten radioiden kuuntelijat, joiden osuus online-kuuntelusta on nyt 27 %. Digitaalisen radion kuuntelu (sis. DAB-kuuntelu) pysyy 66 prosentissa, jossa ei ole muutosta vuositasolla.
Radionkuuntelu älykaiuttimien kautta on kasvanut voimakkaasti. Sen osuus kaikesta radion kuuntelusta on nyt 13,4 %, kun se vuoden 2022 toisella neljänneksellä oli 10,8 % ja ensimmäisellä neljänneksellä 9,9 %. Älykaiuttimien kuuntelu on kaupallisen radion osalta 16,5 % ja BBC:n osalta 9,9 %. RAJAR alkoi tallentaa tätä lukua erikseen vasta vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä.
”Se, että ennätysyleisö virittyy kaupallisiin radioihin ennätysmäärin, on mainostajille hyvä uutinen. Nämä tiedot osoittavat, että brittiyleisö viihtyy radion parissa riippumatta siitä, kuuntelevatko he lähetystä autossa tai älykaiuttimesta. Se heijastaa myös radioasemien kovaa työtä ja investointeja tarjotakseen kuuntelijoille enemmän valinnanvaraa ja laatua tarjoten arvokkaan yhdistelmän viihdettä, musiikkia, uutisia, tietoa ja kumppanuutta”, kertoo Radiocentren toimitusjohtaja Matt Payton.
*) RAJAR mittaa radiokuuntelua Isossa-Britanniassa
Lähde: Radiocentre