RadioMedia on päivittänyt kaupallisen radion vuodesta 2023 kertovan infopaketin ja se on nyt ladattavissa.
Radio on monimuotoistuvan audiomarkkinan keskiössä ja tiiviisti mukana arjessamme. Radiota kuunnellaan perinteisen FM:n lisäksi kasvavissa määrin netin kautta ja kuulijoille rakkaimmat radio-ohjelmat löytyvät myös tallenteina, joita kulutetaan podcastien tapaan. Teknologian kehityksen ja kattavien yhteyksien ansiosta audio kulkee mukana joka paikkaan.
Suomalaiset ovat radiokansaa. Radio on läsnä kuluttajan arjessa aamiaispöydästä työmatkalle ja työpaikalta kodin askareisiin. Se on ystävä, jonka sanaan luotetaan. Alle 64-vuotiaiden kuuntelu keskittyy vahvasti kaupallisille kanaville. Yhden vuorokauden aikana kaupallinen radio tavoittaa lähes puolet suomalaisista ja viikoittain kaupallinen radio tavoittaa 68 % eli 3,4 miljoonaa yli 9-vuotiaista.
Mainostajalle radio ja audio on vahva brändin rakentaja ja aktivoiva media. Attention Economyn tutkimuksissa audio on noussut vahvimmaksi mainonnan muodoksi huomion kiinnittämisessä (attention). Äänen merkitys myös eri mainosmuodoissa onkin noussut mainostajien kiinnostuksen kohteeksi, brändien on mietittävä miltä kuulostavat.
Kaupalliset radioyhtiöt Suomessa tarjoavat mainostajille laajan ja monipuolisen tarjonnan ja yleisön. Vastuullisten toimijoiden verkosto tarjoaa lukuisia konsepteja spottikampanjoista luoviin ja vaikuttaviin ohjelmayhteistyökampanjoihin.
Teknologia mahdollistaa audion läsnäolon jatkossa entistä vahvemmin kaikilla alustoilla ja siten mukana elämässä jatkuvasti. Samalla teköäly tuo uusia mahdollisuuksia ja monipuolistaa sisältöjä muun muassa liikennetiedotteiden muodossa.