RadioMedia on päivittänyt kaupallisen radion vuodesta 2022 kertovan infopaketin ja se on nyt ladattavissa.
Audio elää nyt uutta, innovatiivista kukoistuskautta. Radio on vahvasti mukana muutoksessa, jossa podcastit ja äänikirjat ovat suosituimpia kuin koskaan. Älykaiuttimet ja suomenkieliset ääniohjausteknologiat ovat pian tulossa markkinoille. Radiota kuunnellaan perinteisen FM:n ohella audiopalveluista sekä netin kautta. Kuulokkeita myydään kiihtyvään tahtiin joka puolella maailmaa. Teknologian kehityksen ja kattavien yhteyksien ansiosta audio kulkee mukana joka paikkaan.
Suomalaiset ovat radiokansaa. Teknologian kehittyessä mahdollisuuksia radion kuluttamiseen tulee koko ajan lisää ja ihmisten audion kulutustottumukset muuttuvat. Tämä lisää luonnollisesti myös mediatalojen sisältöpanostuksia, jonka ansiosta tarjonta rikastuu koko ajan.
Suomalaiset kuuntelevat paljon radiota. Radio on läsnä koko päivän aamiaispöydästä työmatkalle ja työpaikalta kodin askareisiin. Alle 55-vuotiaiden kuuntelu keskittyy vahvasti kaupallisille kanaville. Yhden vuorokauden aikana kaupallinen radio tavoittaa lähes puolet suomalaisista ja viikoittain kaupallinen radio tavoittaa 68 % eli 3,4 miljoonaa yli 9-vuotiaista.
Audio on jatkossa entistä vahvemmin kaikilla alustoilla ja siten mukana elämässä jatkuvasti. Samalla teköäly tuo uusia mahdollisuuksia, ja jo tänä vuonna aletaan kuulla uusia tapoja mm. immersiivisen mainonnan osalta. Audiobrändaus astuu esiin entistä vahvemmin, kun brändien on mietittävä entistä tarkemmin myös miltä he kuulostavat.
Mainostajalle audio ja radio on luova ja innovatiivinen media, jossa tekniikan kehitys ja esim. datan hyödyntäminen luovat koko ajan uusia mahdollisuuksia tavoittaa oikea kohdeyleisö.